Un plat d’hivern senzill, deliciós i amb el gust autèntic de la cuina de muntanya catalana. Ideal per cuinar i compartir en família!
Ingredients (per a 4 persones)
½ col d’hivern (uns 500 g)
3 patates mitjanes
200 g de cansalada viada (fresca o curada)
2 grans d’all
Oli d’oliva verge extra
Sal al gust
Pebre negre (opcional)
Com el fem
- Bullir les verdures. Pela les patates i talla-les a trossos. Renta la col, treu-ne el tronc més dur i talla-la a trossos. Bull les patates i la col en una olla amb aigua i sal durant uns 25 minuts, fins que siguin ben tendres.
- Escórrer i trinxar. Escorre bé les verdures i deixa-les uns minuts perquè perdin l’excés d’aigua. Després aixafa-ho tot amb una forquilla o un aixafapatates fins que quedi una textura gruixuda i rústica.
- Preparar la cansalada. Talla la cansalada a trossets i fregeix-la en una paella amb una mica d’oli fins que quedi cruixent. Afegeix-hi els alls laminats i deixa’ls agafar color.
- Barrejar i daurar. Afegeix la barreja de col i patata a la paella amb la cansalada i els alls. Barreja-ho bé i, si vols, dóna-li forma rodona amb una espàtula. Deixa-ho daurar uns minuts per cada costat fins que quedi amb una crosta daurada.
- Servir calent. Posa’l en un plat, afegeix-hi per sobre uns trossets de cansalada cruixent i, si t’agrada, un polsim de pebre.
Sabies que…
El trinxat de la Cerdanya és una de les receptes més emblemàtiques del Pirineu. El seu nom prové de “trinxar”, és a dir, aixafar o esmicolar, i antigament es feia per aprofitar la col i les patates dels horts d’hivern. És un plat humil, però molt reconfortant, que avui dia és símbol de la cuina tradicional catalana.
