La grafomotricitat és la capacitat de realitzar moviments precisos amb la mà, necessaris per a l’escriptura. Per a aconseguir una bona grafomotricitat, els nens han de desenvolupar les següents capacitats:
- Capacitats psicomotores d’inhibició: els nens han de ser capaços de controlar els seus moviments, tant els voluntaris com els involuntaris.
- Control neuromuscular: els nens han de desenvolupar la força, la flexibilitat i la coordinació dels músculs que participen en l’escriptura.
- Coordinació oculomanual: els nens han de ser capaços de coordinar els moviments de la mà amb els dels ulls.
- Coordinació per agafar: els nens han de desenvolupar una bona tècnica d’agafar el llapis o el bolígraf.
- Control de la pressió: els nens han de ser capaços de controlar la pressió que exerceixen amb el llapis o el bolígraf sobre el paper.
A més d’aquestes capacitats, els nens també han de desenvolupar un bon control postural i orientació espacial. Això els ajudarà a mantenir una postura adequada durant l’escriptura i a orientar-se correctament en el paper.
Un estudi realitzat a les Terres de l’Ebre va demostrar que els nens que havien treballat les extremitats superiors havien obtingut una millora important en la seva grafomotricitat. Aquests nens havien realitzat proves com tirar bitlles, envoltar amb cercles cons, pintar murals amb la mà o el pinzell, llançar discs, passar-se la pilota, dibuixar en safates de sorra i conduir cotxes.
En totes les activitats es treballava la mobilitat articular de l’espatlla fins a la mà, del colze fins a la mà, la coordinació oculomanual, la coordinació dels segments corporals, el control del to muscular, la lateralitat, la força, la motricitat fina, la concentració i la imaginació.
Es va comprovar que exercitant les extremitats superiors, a través d’activitats i seguint les lleis del desenvolupament per a afavorir un desenvolupament harmònic, es va obtenir una millora important en els resultats dels nens, amb relació al grafisme.
Mitjançant la realització d’uns exercicis fàcils d’aplicar, seguint el desenvolupament maduratiu i el desenvolupament de les lleis del nen, ajudem a millorar els aprenentatges, en aquest cas el grafisme, i el més important és que estem realitzant psicomotricitat.
També és important treballar la psicomotricitat en els nens tenint en compte el seu desenvolupament maduratiu, ja que moltes vegades a les escoles el procés d’ensenyament i aprenentatge de l’escriptura no té en compte que el nen encara no està prou madur o no està preparat per a assumir un nou aprenentatge. Tot això pot desencadenar dificultats en la seva adquisició i pèrdua d’interès, podent-nos portar al fracàs escolar.
Altres estudis demostren que no tenir una psicomotricitat ben adquirida pot repercutir en problemes d’aprenentatge d’escriptura, lectura i càlcul.
Quaderns de Psicomotricitat de l’Editorial Nadal
Col·lecció quaderns escriptura PAL – Primeres Lletres – infantil
Primeres Lletres és una col·lecció de tres quaderns de cal·ligrafia d’Editorial Nadal que inicien als nens i nenes a la primera escriptura amb la lletra de PAL (majúscules).
El contingut dels quaderns de la col·lecció Primeres Lletres – Pal:
- Grafisme i Lletres vocals A, E, I, O, U. Onomatopeies i paraules de dues vocals: OU, AI, UI, UA, AU.
- Paraules, lletres vocals i consonants: N, L, M, T, F, V.
- Paraules, lletres vocals i consonants: D, P, B, C, R, S, J, G.
La finalitat d’aquesta col·lecció de tres quaderns Primeres Lletres és doble:
- A poc a poc, el nen i la nena va adquirint un bon domini de la mà, i per tant, un bon traç (grafomotricitat).
- Els dibuixos que hi ha al costat de cada paraula fan que el nen/a asociï la grafia i el so amb el dibuix, adquirint una memòria visual que li farà més fàcil la lectura.
També un oferim la mateixa versió amb lletra lligada:
Col·lecció quaderns lletra lligada – Primera Escriptura – infantil
Primera Escriptura és una col·lecció de quatre quaderns de cal·ligrafia que inicien als nens i nenes a la primera escriptura amb lletra lligada.
Contingut de la col·lecció primera escriptura de lletra lligada infantil:
- Grafisme i lletres vocals, onomatopeies i paraules de dues vocals.
- Paraules i lletres consonants: n, l, m, t, d, p.
- Paraules i lletres consonants: c, b, v, r, s, j, g, f.
- Paraules, lletres i dígrafs: ll, z, x, ny, h, qu, k.
La finalitat d’aquests quatre quaderns de la col·lecció Primera Escriptura lletra lligada infantil és doble:
- A poc a poc, el nen/a va adquirint un bon domini de la mà i, per tant, un bon traç (grafomotricitat).
- Els dibuixos que hi ha al costat de cada lletra o paraula fan que el nen/a associï la grafia i el so amb el dibuix, adquirint una memòria visual que li facilitarà la lectura.
A l’inici de cada lletra nova, indiquem mitjançant números els diferents passos a seguir per a escriure correctament.
