S’inicia el període en que moltes famílies han de triar l’escola pels seus fills i filles. Triar bé l’escola és una decisió molt important. De triar encertadament depèn que els infants i les famílies estiguin a gust, que adquireixin els aprenentatges que seran la base de la seva educació posterior, que es desenvolupin com a persones i que tinguin una experiència escolar plena.
En aquest procés de tria, les famílies hauran de fer la seva pròpia combinació entre aquells aspectes racionals i emocionals que hi intervenen per tal de prendre la millor decisió. Escollir entre un ventall ampli implica definir les prioritats i tenir clars els criteris que permetran a la família resoldre aquest procés que cal prendre’s seriosament i que caldria que fos tranquil i reposat. Hi hauria 3 passos que poden ajudar a fer aquesta tria:
1.- Definir l’escola que volem
En aquest punt inicial del procés és aconsellable definir les aspiracions que té la família respecte el seu model d’escola ideal. La reflexió sobre l’estructura de valors de la família, el tipus d’educació que volen pels seus fills i una projecció de com s’imaginen els seus fills i filles al final de l’escolarització. L’experiència escolar del pare i la mare també tindrà un pes en aquesta elecció.
Entre els aspectes a considerar per fer la tria n’hi ha de més conceptuals – el projecte educatiu, l’atenció a la diversitat, la participació de les famílies en la vida de l’escola, el treball de la tutoria, etc – i d’altres més pràctics – la proximitat de l’escola al domicili familiar, les instal·lacions, els serveis complementaris de menjador i activitats extraescolars, etc-.
Serà interessant fer la llista de les escoles que “a priori” compleixin amb aquests criteris. Tot i que cal tenir presents els criteris d’admissió vigents, les famílies tenen dret a triar l’escola que desitgin.
2.- Conèixer l’escola
És molt útil fer una primera mirada des de casa: visitar la pàgina web de l’escola, per aconseguir un primer contacte amb allò bàsic que hi expliquin: conèixer el projecte pedagògic i els trets diferencials, copsar l’activitat i la dinàmica del centre, tot aprofitant de sol•licitar l’entrevista. Una altre recurs interessant pot ser la visita al perfil de l’escola a les xarxes socials.
També és recomanable preguntar a persones que ja estan en contacte amb les escoles preseleccionades, que poden explicar la seva pròpia experiència.
Actualment, la major part de les escoles organitzen jornades de portes obertes, en les que es presenta l’escola, s’ofereix l’oportunitat als pares i mares de visitar les instal·lacions, parlar amb el professorat i equip directiu i “viure l’escola”. És una experiència magnífica per conèixer l’escola des de dins, en acció, i cal aprofitar-ho.
Finalment, el pas imprescindible, l’entrevista personal amb l’escola, que serà sens dubte l’element clau del procés de tria. Una ocasió que, de forma individualitzada, les persones responsables del centre podran resoldre a la família, els dubtes referents a la preinscripció, al projecte pedagògic i al caràcter propi d’aquest; la tutoria i l’atenció a la diversitat; el tractament dels idiomes; el projecte tecnològic, els serveis complementaris, etc.
3.- Valoració, reflexió i tria
Un cop recollida i analitzada la informació, la tria de l’escola serà segura i fruit d’un període de reflexió. La família farà confiança del seu fill o filla a aquell centre i iniciarà una relació intensa, rica i compartida.
A nivell pràctic és important comunicar la decisió a l’escola i formalitzar la tria mitjançant la sol•licitud de preinscripció. L’escola acompanyarà a la família en la resta del procés de matriculació.
Font: Montserrat Oliveras i Bagués (Directora d’Educaweb)