Socpetit.cat
  • Inici
  • Agenda
  • Cultura
  • Educació
  • Salut
  • Turisme
  • Manualitats
  • Dibuixos
  • fòrum
  • Jocs
  • Contacte
  • Subscriu-te
Sense resultats
View All Result
  • Inici
  • Agenda
  • Cultura
  • Educació
  • Salut
  • Turisme
  • Manualitats
  • Dibuixos
  • fòrum
  • Jocs
  • Contacte
  • Subscriu-te
Sense resultats
View All Result
Socpetit.cat
Sense resultats
View All Result
Home Educació

Prova pilot a una escola de Ripoll sobre l’ús del mòbil: “Estic més amb els amics i gaudeixo molt més”

13 de febrer de 2024
a Educació, Tecnologia

Amb la implicació de les famílies, l’escola Vedruna treballa com fer un ús “crític i saludable” de la tecnologia

L’escola Vedruna de Ripoll ha implantat un projecte pilot per fer un ús “crític i saludable” del mòbil. Forma part d’un programa per als alumnes de 3 a 16 anys que inclou temes com la identitat digital o la seguretat. El mòbil es treballa a 6è i 1r d’ESO. Amb el nom, “No cola!”, compta amb la complicitat de les famílies que també han respost a un qüestionari. La idea és consensuar un protocol entre tots per arribar a fer “viable” l’ús del mòbil i que els joves en prenguin consciència. “El mirava bastant i els meus pares em van ajudar, em van posar un control parental i va ser un gran què”, explica a l’ACN Ferran Trisán, alumne de 1r d’ESO. Ara, diu, està “molt més amb els germans i amics i guadeix molt més”.

Trisán viu a Camprodon i cada dia agafa el bus fins a Ripoll. “Em serveix per comunicar-me amb els pares i dir-los com estic i a on”, explica. Admet que l’estiu passat estava molt temps “enganxat” al mòbil sense ser-ne conscient. Ara, però, i gràcies al projecte a l’escola ha après a utilitzar-lo d’una altra manera, sense renunciar a parlar amb els seus amics i les notícies d’esport que tant li agraden. “M’hi he notat”, afegeix.

El més habitual, segons explica la tutora de 3r, Magda Escribà, són les reticències dels joves amb els límits d’ús. “Són una font de batalla i és difícil evitar-ho a casa”, admet, tot afegint que fins i tot els pares cometen contradiccions a l’hora de fer servir el mòbil. Escribà considera que aquesta formació era molt necessària: “M’ha sorprès perquè en els darrers anys el moment clau era 1r d’ESO, però aquest any són ja el 80% dels alumnes que en tenen”. Tots ells han de guardar l’aparell en una caixa que hi ha cada aula.

Les professores expliquen que, quan se’ls pregunta, saben com l’han d’utilitzar en teoria, però, a la pràctica sorgeixen els dubtes. Una idea que comparteix Laia Motos, que és tutora de 1r d’ESO: “Van prenent consciència que, en cas que passi alguna cosa, cal parlar-ne i veure les opcions que hi ha per solucionar-ho”.

Els dubtes també sorgeixen entre els mateixos docents. “Vam demanar-los als alumnes què miraven per Internet, vam fer un llistat interminable i moltes de les webs, aplicacions i jocs eren desconegudes per a nosaltres”, recorda Ariadna Delgado, una de les coordinadores del projecte, que explica que no s’ho esperaven. Això va fer que les analitzessin plegats, miressin com funcionaven i es fixessin si hi havien xats i altres opcions. Segons les mestres participants, l’aula és un “entorn segur” per als joves on es poden expressar “sense ser jutjats” i sense estar davant dels pares i això propicia compartir i treballar plegats aspectes que no coneixien.

Un protocol consensuat

Una de les pràctiques dels alumnes és fer un decàleg amb 10 punts a complir. La idea és debatre-ho, consensuar-hi i després exposar-ho a les famílies. Delgado explica que una de les claus del projecte ha estat comptar amb la seva complicitat des del primer moment. L’objectiu final, remarca, és arribar a un protocol que sigui “viable”. “La tecnologia té els seus avantatges i inconvenients, la utilitzem en el dia a dia i els alumnes també la integren. Per això entenem que cal un ús crític i saludable, però per poder-hi arribar s’ha de tractar a les aules”, destaca.

“Pensava que era més segur”

Ariadna Careta és alumna de de 1r d’ESO. Explica que quan li van posar el mòbil s’hi passava moltes hores, però que després va reduir una mica el seu ús. “Normalment l’utilitzo quan ja he estudiat i després em poso a mirar-lo”, detalla. Arran del projecte ha après que cal anar en compte amb les xarxes socials: “Si un desconegut t’escriu, no s’ha de donar informació personal”. Es recomana, sobretot, que s’informi als pares quan això passi. L’alumne de 6è Bernat Magriñá, admet que no s’imaginava que tenir mòbil fos “tan perillós” en el sentit que “et poden entrar virus”. “Em pensava que era més segur”, admet.

Les conegudes com a “cookies” (eines de recopilació de dades) eren també un àmbit desconegut tal com explica la Priya Masias. “M’ha interessat conèixer què eren; normalment les acceptem però llavors poden saber les nostres dades”, explica. Per això també es recomana parlar amb els pares i mares per decidir què fer en segons quins casos.

“Passar del tot al res no és la millor opció”

Les restriccions de l’ús del mòbil a les aules han estat una de les novetats d’aquest curs. Ariadna Delgado creu que passar “del tot al res no seria la millor opció” i que, el més convenient seria que la societat i també els alumnes “puguin ser crítics” i entendre que la tecnologia té molts avantatges i també inconvenients. I això vol dir, segons Delgado, treballar-ho a les aules i amb les famílies. Entre les principals activitats hi ha comentar notícies sobre l’ús dels mòbils i l’elaboració d’un decàleg on es consensuaran deu punts i es farà arribar a les famílies. “Les famílies han tingut una molt bona resposta amb el projecte”, explica la coordinadora, que admet que inicialment no sabien com rebrien la proposta.

El projecte ‘No cola!’ es fa sobretot a les hores de tutoria i en algunes assignatures de forma transversal. 3r i 6è treballen l’ús del mòbil mentre que la resta -des d’I3 fins a 4t d’ESO-, els anuncis i estereotips, la identitat digital, la desinformació, els ‘gamers’ i l’addició al joc entre d’altres. La idea és finalitzar el projecte quan acabi aquest curs.

Lourdes Casademont | ACN Ripoll

EnviarCompartirTuit

Llegir comentaris »

Entrada anterior

Prop de 350 nens competeixen a la First Lego League a Reus per resoldre un repte que combina tecnologia i arts

Següent entrada

Vols conèixer el teu bebè abans que neixi?

Entrades Relacionades

El Certamen de Lectura en Veu Alta celebra la 22a edició amb rècord històric de participació
Educació

El Certamen de Lectura en Veu Alta celebra la 22a edició amb rècord històric de participació

5 de novembre de 2025
Fem un esquelet per Tots Sants
Manualitats

Fem un esquelet per Tots Sants

28 d'octubre de 2025
L’aFFaC alerta que més de 325.000 alumnes amb necessitats educatives específiques no reben el suport necessari
Educació

L’aFFaC alerta que més de 325.000 alumnes amb necessitats educatives específiques no reben el suport necessari

21 d'octubre de 2025
Un estudi conclou que passar més temps davant les pantalles provoca més problemes emocionals a la infància primerenca
Tecnologia

Un estudi conclou que passar més temps davant les pantalles provoca més problemes emocionals a la infància primerenca

21 d'octubre de 2025
Nova guia per acompanyar l’alumnat amb trastorn de l’espectre autista (TEA)
Educació

Nova guia per acompanyar l’alumnat amb trastorn de l’espectre autista (TEA)

20 d'octubre de 2025
El 89% dels alumnes de la concertada fa anglès abans de primer mentre que la proporció a la pública és del 50%
Educació

El 89% dels alumnes de la concertada fa anglès abans de primer mentre que la proporció a la pública és del 50%

20 d'octubre de 2025
Següent entrada
Vols conèixer el teu bebè abans que neixi?

Vols conèixer el teu bebè abans que neixi?

Fòrum :: últimes entrades ::

Entrades Recents

Toxoplasmosi durant l’embaràs: què has de saber i com prevenir-la

Toxoplasmosi durant l’embaràs: què has de saber i com prevenir-la

6 de novembre de 2025
Li podem donar quefir als més petits? Descobreix què és i com pot ajudar la seva salut

Li podem donar quefir als més petits? Descobreix què és i com pot ajudar la seva salut

6 de novembre de 2025
Recepta de creps casolanes

Recepta de creps casolanes

6 de novembre de 2025
La princesa orgullosa

La princesa orgullosa

6 de novembre de 2025
El mag de la Ciutat Maragda

El mag de la Ciutat Maragda

6 de novembre de 2025
Facebook Twitter Instagram TikTok Telegram Whatsapp
Socpetit.cat

Socpetit.cat som el portal de referència per a Pares i Mares; des de l'any 2005 t'oferim un portal pels nens amb agenda, jocs, dibuixos, fòrum pels pares. Si busques, esperes o en tens, aquí trobaràs el fòrum de pares i mares més participatiu de tota la xarxa.


Dades auditades per OJDinteractiva


Membre de l'AMIC

Hosting Km0
Hosting web Hosting Km0

Entrades més populars

Pintem la tardor

Pintem la tardor

23 de setembre de 2025
Snacks fàcils per a Halloween i Castanyada

Snacks fàcils per a Halloween i Castanyada

30 d'octubre de 2025
La Castanyera i el Gegant

La Castanyera i el Gegant

28 d'octubre de 2025
Diferents maneres de torrar les castanyes, també amb air-fryer

Diferents maneres de torrar les castanyes, també amb air-fryer

16 d'octubre de 2025
Creepy Halloween Poble Espanyol 2025

Creepy Halloween Family, l’aventura familiar més divertida per gaudir al Poble Espanyol

28 d'octubre de 2025

© 2005-25 Socpetit.CAT        Grup de comunicació: Creacions.com   Passeig Joan Fuster i Ortells, 31 08770 Sant Sadurní d'Anoia (Barcelona) 657 688 692
Avís Legal | Política de Privacitat | Cookies

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Socpetit utilitza cookies per millorar l´experiència de navegació, fer tasques estadístiques i poder donar accés al serveis per usuaris registrats, tot sense guardar dades personals. Si segueixes navegant entenem que ho acceptes. Acceptar
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Sempre activat
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
DESA I ACCEPTA

Add New Playlist

Sense resultats
View All Result
  • Inici
  • Agenda
  • Cultura
  • Educació
  • Salut
  • Turisme
  • Manualitats
  • Dibuixos
  • fòrum
  • Jocs
  • Contacte
  • Subscriu-te

© 2005-25 Socpetit.CAT        Grup de comunicació: Creacions.com   Passeig Joan Fuster i Ortells, 31 08770 Sant Sadurní d'Anoia (Barcelona) 657 688 692
Avís Legal | Política de Privacitat | Cookies

X