Els làctics. Són realment necessaris?

Teòricament poden menjar de tot.

tombarella
:: girafa
Entrades: 2036
Membre des de: dc. gen. 20, 2010 10:48 pm

Els làctics. Són realment necessaris?

EntradaAutor: tombarella » ds. oct. 22, 2011 12:00 pm

Obro aquest nou fil perquè darrerament se m'estan plantejant dubtes entorn dels làctics. La meva filla encara fa pit (33 mesos), però ja cada cop va a menys i no pren una quantitat de llet significativa, ni molt menys. Sí que menja iogurts, formatges de tota mena (fins i tot els que són forts de gust) i altres làctics derivats. Però no pren llet de vaca, perquè directament no li agrada. I a casa tampoc en prenem massa, o sigui que tampoc ho veu com una cosa habitual.

Darrerament hi ha teories nutricionistes que defensen que s'ha donat massa importància als làctics, que el calci es pot obtenir de molts altres aliments, i que la llet pot donar més problemes que no pas avantatges nutricionals.

Què en penseu? Trobeu que hauríem d'insistir una mica més amb el tema de la llet? O si no la vol és perquè el seu organisme la rebutja i, per tant, cal respectar-ho?

Gràcies per les vostres opinions! :ok:
Imatge Imatge

||*||
mamavi
:: poltre
:: poltre
Entrades: 633
Membre des de: dv. feb. 29, 2008 9:03 am

Re: Els làctics. Són realment necessaris?

EntradaAutor: mamavi » ds. oct. 22, 2011 12:19 pm

mentre premgui calci ja n'hi ha prou. No cal que sigui exclusivament de la llet, pot ser de iogurts, formatge, etc
xaviaska
:: papallona
Entrades: 133
Membre des de: dc. set. 28, 2011 4:28 pm

EntradaAutor: xaviaska » ds. oct. 22, 2011 1:36 pm

Els làctics no són imprescindibles, però són recomanables, sí. Si bé és important insistir en que el calci es pot obtenir d'altres aliments, també és cert que és difícil arribar a les quantitats diàries recomanades amb altres aliments, resultant més fàcil amb els làctics.
Has de tenir en compte que:
1,- El formatge té molt més calci que la llet, però també més greix.
2,- Els iogurts són una molt bona alternativa si la llet no li agrada.
3,- La llet desnatada té el mateix calci que la llet sencera o la semi, i té molt meys greix, i per tant molt menys greix saturat, que és el "dolent", i el principal problema dels làctics de vaca (no la teva llet, la teva llet té el tipus de greix ideal per al teu fill)

Si pren una mica de llet materna, i a més pren formatge i iogurts, no cal que prengui més llet!!!
D'altra banda, és normal que no li agradi la llet de vaca (succedani de llet materna), si encara té la teva. :-) A qui li agraden els succedanis tenint accés a l'original? Quan es desteti del tot (però no tinguis pressa, eh?), ja provaràs de tornar a oferir-li llet de vaca, i si li agrada, bé, però si no li agrada, es pot viure sense prendre llet! Igual que es pot viure sent vegetarià, etc. L'alimentació pot ser perfectament equilibrada treient un aliment, és fàcil compensar les mancances amb altres aliments.

Pel que fa a la llet desnatada, ja sé que hi ha la creença popular que "és tot aigua", però és del tot fals. De fet, les recomanacions nutricionals dels darrers anys, ja inclouen la llet desnatada com a principal font de calci ¡A partir dels 2 anys! Diuen a partir dels 2 anys perquè se suposa que és quan la majoria de nens es desteten, però si continues amb LM més anys, la introducció de la llet desnatada pot ser a partir del moment en que ja no vulgui pit.

Una altra cosa és que a molts adults ens agrada més la llet "semi", però en realitat és llet desnatada a la que han afegit nata, és a dir, greix dolent. De fet, fins i tot la llet sencera és llet desnatada a la que han afegit el doble de nata que a la semidesnatada. En el procés que s'usa actualment per produir llet, es separa la llet del greix, obtenint llet desnatada i nata. La llet desnatada es ven tal qual, però per fer la semidesnatada i la sencera, el que fan és afegir nata a la semi i a la sencera. I després, a les 3 els hi afegeixen les vitamines que la llet perd al treure el greix. (No només la desnatada, sinó també la semi i la sencera perden les vitamines al treure el greix, perquè el greix se li treu a tota la llet i després es torna a barrejar!!!)

Aquestes recomanacions, però, només són per al món occidental, com una eina per lluitar contra la terrible epidèmia d'obessitat que ens afecta, i que afecta també a un percentatge terrible de nens en edat escolar. Per al tercer món, on la gana és problema major que la obessitat, les recomanacions són prendre llet sencera (però ells en molts casos prenen llet sencera "de veritat", tal com surt de la vaca). En el nostre cas, però la llet que prenem ha sofert el procés que he explicat abans.

Perdó, no sé si t'he liat més amb el rotllo de la llet desnatada i la semi, però crec que és un aspecte en que hi ha molta confusió, molta gent realment creu que ha de comprar llet sencera, o "Leche crecimento 3 enriquecida" per als nens, i estan equivocats, això és el que ens volen fer creure fabricants com Nestle, Puleva etc, però en realitat una bona llet desnatada (que el gust varia molt d'una marca a una altra, compareu-ne més d'una abans de dir que la llet desnatada no té gust de llet), és millor per als nens que la Llet de creixement, enriqueda en sucres i greix, que ens volen vendre els fabricants.

I ho dic havent llegit molt sobre el tema, i havent anat a congressos a nivell espanyol i europeu i havent pogut parlar directament amb autèntics experts en nutrició, que consti! Una altra cosa és que els pediatres solen recomanar "per rutina", però en alguns casos aquestes rutines són herència d'èpoques passades, en que els nostres pares i avis passaven gana, i no són aplicables a la nostra societat actual.

De nou, et demano perdó pel rotllo, i com a conclusió: no cal que l'obliguis a beure llet de vaca si no li agrada, amb el formatge i els iogurts, i la llet materna que prengui, estarà ben alimentada.
I quan es desteti del tot (però no tinguis pressa, eh?), ja tornaràs a provar d'oferir-li llet, potser algun dia sí que en vol. Però si no begués llet mai més, tampoc hauria de tenir problemes nutriocionals, ja que hi ha altres maneres d'obtenir el calci.

Espero no haver-te liat encara més...
-|-;-|- ||*|| Imatge
tombarella

EntradaAutor: tombarella » ds. oct. 22, 2011 2:24 pm

Moltíssimes gràcies per les respostes.

Xaviaska, no cal pas que et disculpis, de rotllo res de res! Al contrari, m'ha encantat llegir-te!!! Trobo molt coherent tot el que expliques. De debò, mil gràcies per haver-te pres el teu temps escrivint-jo. :ok:
Imatge Imatge

||*||
Anabel
:: rateta
:: rateta
Entrades: 151
Membre des de: dl. nov. 23, 2009 10:18 am

EntradaAutor: Anabel » ds. oct. 22, 2011 3:49 pm

Xaviaska: Hola, sóc l'Anabel, del post de la guarderia... em va agradar molt la teva resposta i he llegit la teva en el post aquest i m'ha encantat, em dirigeixo a tu directament pq intueixo que saps molt sobre lactància... sóc mare d'una nena de 22 mesos que encara pren pit i com saps tornaré a tenir a la meva segona filla d'aquí 20 dies, no he trobat cap post sobre tàndem i m'agradaria preguntar-te sobre aquest tema i si en saps alguna cosa, sobretot pel fet d'organitzar les tomes i el tema que em preocupa: "els virus" i si per tant és convenient que em renti després de donar-li el pit a la gran, potser aquesta pregunta l'hauria d'haver dirigit en un altre post però he pensat que aquí em llegiries segur... si de cas es necessari obriré un altre sobre lactància en tàndem pq no he trobat cap... GRÀCIES.
Danu
:: zebra
Entrades: 1893
Membre des de: dv. set. 10, 2010 4:49 pm

EntradaAutor: Danu » ds. oct. 22, 2011 4:05 pm

Ostres, Xaviaska, m'ha encantat la teva resposta. No tenia ni idea d'això que dius de la llet entera i semi! Nosaltres preniem semi amb el cafè, però ara comprarem la desnatada, que sembla la més sana de les tres. Quina pena que la "llet" que prenem sigui "aiguaxirli" amb nata i vitamines afegides...
Irina
:: dofí
Entrades: 3858
Membre des de: dg. feb. 11, 2007 1:20 pm
Ubicació: Irlanda

EntradaAutor: Irina » ds. oct. 22, 2011 4:25 pm

Xaviaska, que interesant el que has explicat! Jo pensava que era al reves, la llet sencera es tal qual i a la semi i a la desnatada els han tret el greix...
Aquest proces d'afegir el greix es fa a tot Europa?

I la llet de cabra? no es tan greixosa com la de vaca, pero sempre he sentit que es mes saludable. Es veritat?

A mi personalment la de cabra m'agrada molt i es la que li dono a la meva filla que tambe li agrada.
Danu

EntradaAutor: Danu » ds. oct. 22, 2011 4:36 pm

Irina ha escrit:I la llet de cabra? no es tan greixosa com la de vaca, pero sempre he sentit que es mes saludable. Es veritat?

A mi personalment la de cabra m'agrada molt i es la que li dono a la meva filla que tambe li agrada.

Encuriosida, acabo de buscar informació sobre la llet de cabra i es veu que és molt bona! Conté menys lactosa, proteïnes de molt bona qualitat, més vitamines, menys greix... una meravella! Però s'hauria de veure si perd les seves propietats en el procés de pasteurització, com la llet de vaca...

Irina, on compres tu la llet de cabra?
Danu l’ha editat per darrera vegada el dia: ds. oct. 22, 2011 4:37 pm, en total s’ha editat 2 vegades.
tombarella

EntradaAutor: tombarella » ds. oct. 22, 2011 4:36 pm

Irina ha escrit:I la llet de cabra? no es tan greixosa com la de vaca, pero sempre he sentit que es mes saludable. Es veritat?

Sí, això també és interessant!!! De totes maneres..., on es troba, la llet de cabra...? No em sona que al supermercat n'hi hagi... ?-)

Anabel, sí que hi ha alguns posts sobre la LM en tàndem. :ok:

viewtopic.php?f=14&t=24383&p=1289406&hilit=t%C3%A0ndem#p1289406

viewtopic.php?f=11&t=24026&p=1283236&hilit=t%C3%A0ndem#p1283236
Imatge Imatge

||*||
tombarella

EntradaAutor: tombarella » ds. oct. 22, 2011 4:36 pm

Danu, ens hem creuat i veig que tenim els mateixos dubtes! :r)
Imatge Imatge

||*||
Danu

EntradaAutor: Danu » ds. oct. 22, 2011 4:42 pm

Ei, he estat mirant i es veu que la venen al Mercadona, marca Hacendado :ok: :p-) Crec que la provaré, a veure què tal >.-<: També la comercialitzen amb la marca President.
tombarella

EntradaAutor: tombarella » ds. oct. 22, 2011 4:50 pm

Danu ha escrit:Ei, he estat mirant i es veu que la venen al Mercadona, marca Hacendado :ok: :p-) Crec que la provaré, a veure què tal >.-<: També la comercialitzen amb la marca President.

Doncs la tastarem! :ok: Gràcies!
Imatge Imatge

||*||
xaviaska

EntradaAutor: xaviaska » ds. oct. 22, 2011 5:14 pm

Anabel, t'he contestat a un fil específic de lactància en tàndem (el primer dels enllaços que ha posat la tombarella). Crec que seria millor parlar-ne allà, per no desviar-nos del tema d'aquest fil!

Desconec les propietats de la llet de cabra, però m'ho miraré! Jo també vull tastar aquesta llet de cabra del Mercadona, segur que deu ser bona de gust!

Una cosa que hauríem de saber abans de donar llet de cabra als nostres fills, però, és el tema de les alèrgies... De tota manera, a una nena de 36 mesos, ja li pots donar a provar gairebé qualsevol cosa si mai ha fet alèrgia... Si la fa, ja sabràs que no li has de tornar a donar, però no té per què passar...
-|-;-|- ||*|| Imatge
tombarella

EntradaAutor: tombarella » ds. oct. 22, 2011 5:17 pm

Gràcies, xaviaska!! :ok:
Imatge Imatge

||*||
Danu

EntradaAutor: Danu » ds. oct. 22, 2011 5:38 pm

Mireu, he trobat aquest altre fil on també es parla de la llet de cabra... :ok: diuen que és menys alergènica que la de vaca però que té més sodi ?-)

viewtopic.php?t=5774
xaviaska

EntradaAutor: xaviaska » ds. oct. 22, 2011 5:44 pm

xaviaska ha escrit:Una cosa que hauríem de saber abans de donar llet de cabra als nostres fills, però, és el tema de les alèrgies... De tota manera, a una nena de 36 mesos, ja li pots donar a provar gairebé qualsevol cosa si mai ha fet alèrgia... Si la fa, ja sabràs que no li has de tornar a donar, però no té per què passar...

Havent buscat una mica d'informació, rectifico aquestes paraules. La composició de la llet de cabra és similar a la de vaca. Les principals diferències són:
1,- Porta una mica més de greix, peró és un greix més saludable que el de la llet de vaca
2,- Porta menys caseina, que és una de les proteïnes de la llet de vaca causant de més alèrgies a la llet de vaca (en nens o adults alèrgics a la beta-lactoglobulina, que és una alra proteïna de la llet, aquest avantatge no existeix)
3,- Té un gust més fort, que sol agradar menys als nens.

Per tant, resumint:
1,- Fins als 2 anys, millor la lactància materna. En cas de lactància artificial, es pot introduir la llet de cabra abans, però tenint en compte que, igual que la de vaca, té massa quantitat de proteïnes, i que s'ha de donar en quantitats controlades. En qualsevol cas, si li voleu donar llet de cabra a un nen de menys de 2 anys, informeu-vos bé i pregunteu al pediatra. Però si ja us han dit que pot beure llet de vaca, la de cabra també pot, i té alguns avantatges!
2,- En nens grassonets, és millor la llet de vaca DESNATADA.
3,- En casos d'alèrgia a la proteïna de la llet de vaca, o intolerància a la lactosa, s'hauria d'estudiar cada cas, però pot ser útil, excepte en casos d'alèrgia a beta-lactoglobulina
4,- En nens que van baixos de pes, i que prefereixes donar-li llet sencera o semi en comptes de desnatada, la de cabra té avantatges, com per exemple que els greixos són més cardiosaludables que els de vaca.
5,- En nens de més de 2 anys que no els agrada la llet de vaca, pots provar la de cabra. Si li agrada, perfecte! Però habitualment hauria de ser al revés. La llet de cabra té un gust més fort, que sol agradar menys als nens que la de vaca.
6,- Històricament, la llet de cabra ha estat font de Brucelosi. La Brucelosi no està erradicada, ni molt menys, però la llet envasada en l'actualitat, si ha seguit tots els controls i tractament que ha de seguir la llet, és segura. Només en el cas de productes no etiquetats, o que tinguem dubtes de si han passat o no els controls sanitaris, els hem d'evitar pel risc de Brucelosi.

PD: gràcies per la idea, no se m'havia acudit! Realment la llet de cabra sí que té utilitat en alguns casos!
-|-;-|- ||*|| Imatge
Irina
Entrades: 3858
Membre des de: dg. feb. 11, 2007 1:20 pm
Ubicació: Irlanda

EntradaAutor: Irina » ds. oct. 22, 2011 6:13 pm

Be, en aquest aspecte jugo amb aventatge!
Visc a Irlanda i aqui la produccio de llet, tant de vaca com de cabra, es impressionant. La de cabra es ven a tots els supermercats junt amb la de vaca i tambe n'hi ha de sencera o semi, i tota la llet es fresca, no hi ha llet en tetrapacks UHT.

Quan vivia a Barcelona mai no prenia llet perque no m'agradava ni el gust ni la olor, va ser quan vaig venir aqui que vaig descobrir aquesta llet i realment es bonissima. Molts amics i familiars quan venen tambe se'n adonen de la diferencia. Ara ja fa anys que se m'ha calmat la deria de prendre llet :-) , que si no acabaria com les mateixes vaques!, i nomes en prenc una mica al te. Pero de tant en tant un got de llet ben freda... :love:

A Barcelona vaig trobar llet de cabra a la botiga Veritas de la Gran Via amb cantonada Villarroel, o Casanova (?), ara no recordo be quin carrer es... pero ultimament ja no em valia la pena comprar una ampolla i hem anat fent amb la de vaca. Aixo si, ha de ser fresca perque el gust de la UHT es ben diferent!
xaviaska

EntradaAutor: xaviaska » ds. oct. 22, 2011 6:19 pm

Irina ha escrit:Be, en aquest aspecte jugo amb aventatge!
Visc a Irlanda i aqui la produccio de llet, tant de vaca com de cabra, es impressionant. La de cabra es ven a tots els supermercats junt amb la de vaca i tambe n'hi ha de sencera o semi, i tota la llet es fresca, no hi ha llet en tetrapacks UHT.

Quan vivia a Barcelona mai no prenia llet perque no m'agradava ni el gust ni la olor, va ser quan vaig venir aqui que vaig descobrir aquesta llet i realment es bonissima. Molts amics i familiars quan venen tambe se'n adonen de la diferencia. Ara ja fa anys que se m'ha calmat la deria de prendre llet :-) , que si no acabaria com les mateixes vaques!, i nomes en prenc una mica al te. Pero de tant en tant un got de llet ben freda... :love:

A Barcelona vaig trobar llet de cabra a la botiga Veritas de la Gran Via amb cantonada Villarroel, o Casanova (?), ara no recordo be quin carrer es... pero ultimament ja no em valia la pena comprar una ampolla i hem anat fent amb la de vaca. Aixo si, ha de ser fresca perque el gust de la UHT es ben diferent!

Prenc nota!
-|-;-|- ||*|| Imatge
neuetes
:: dinosaure
Entrades: 5536
Membre des de: dj. oct. 09, 2008 5:54 pm

EntradaAutor: neuetes » ds. oct. 22, 2011 7:28 pm

Ostres xaviaska, m'has deixat ben parada amb el tema de les llets desnatades, semis i senceres... no ho sabia pas!
I les llets de vaca fresques (les que estàn a la nevera dels supers i tenen data de caducitat de 3 dies)? tenen més qualitat que les envasades amb brick? Passen el mateix procès?

I que me'n dius de l'estudi que va sortir fet del la OCU les anàlisis de llets senceres del mercat?
http://www.ocu.org/leche-entera-uht-s544024.htm
xaviaska

EntradaAutor: xaviaska » ds. oct. 22, 2011 7:44 pm

neuetes ha escrit:Ostres xaviaska, m'has deixat ben parada amb el tema de les llets desnatades, semis i senceres... no ho sabia pas!
I les llets de vaca fresques (les que estàn a la nevera dels supers i tenen data de caducitat de 3 dies)? tenen més qualitat que les envasades amb brick? Passen el mateix procès?

I que me'n dius de l'estudi que va sortir fet del la OCU les anàlisis de llets senceres del mercat?
http://www.ocu.org/leche-entera-uht-s544024.htm

La llet fresca, jo diria que no passa per aquest procés (per alguna cosa és fresca), però no deixa de ser llet sencera, amb el problema dels greixos saturats... Ara bé, si has de beure llet sencera, sembla que ha de ser millor que sigui fresca, no? Com a mínim serà més natural... I més bona de gust.

Pel que fa a l'estudi le la OCU, el vaig llegir fa uns mesos, i no em va agradar massa, la veritat... No m'agrada gens els paràmetres en els que es van basar... Si llegeixes l'estudi sencer, veuràs que penalitza les llets catalanes agressivament, aplicant uns criteris de valoració que beneficien descaradament la Llet Pascual... No ho sé, sóc soci de la OCU, i me'n refio molt habitualment, però amb aquest estudi em van decebre molt, francament... Tinc sospites de que no van ser imparcials, i que devien rebre algun tipus de suborn per part de Llet Pascual... Però només són sospites, és clar, no en tinc cap prova. Si tens l'oportunitat de llegir el text sencer de l'estudi, potser endevinaràs a què em refereixo.

De totes maneres, només analitzen llets senceres, i les recomanacions nutricionals actuals diuen que a Catalunya tots hauríem de prendre llet desnatada, o sigui que... tampoc és tan rellevant aquest estudi des del meu punt de vista...
-|-;-|- ||*|| Imatge

Torna a “Els aliments”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 3 visitants

Membre de l'AMIC Control OJD Nielsen Hosting i Dominis.cat a CAT1.NET

Actualitat ::