La biblioteca per nens i nadons: opinions!

Gatejar, caminar, correr i saltar.

Vampirets
:: gosset
Entrades: 403
Membre des de: dj. feb. 24, 2011 6:08 pm

La biblioteca per nens i nadons: opinions!

EntradaAutor: Vampirets » dg. gen. 19, 2014 6:05 pm

des que les nenes tenien mesos (ara tenen 2 anys passats) hem anat regularment a la biblioteca del barri, que té una sala a partir de 0 anys. I la veritat és que a elles els encanta, molts dies al sortir de l'escoleta demanen "biuqueca" enlloc de parc neujor:-)

El problema és que gairebé sempre que hi anem acabem barallats en major o menor grau amb els bibliotecaris, cosa que és molt desagradable, i de fet hi ha hagut llargues temporades que ho hem deixat estar i tot :ufs: L'altre dia, però, em vaig trobar amb una persona disposada a dialogar, i vaig entendre part del problema. I això em va fer ganes d'obrir un debat aquí al sócpetit sobre quin és el rol de la biblioteca per nens i nadons.

Per mi, la biblioteca és un lloc on estar en contacte amb els llibres, tocar-los, moure'ls, i aprendre (dins dels límits d'uns nens de les edats que he comentat) les normes de convivència d'aquest espai. O sigui, no permetré mai que les nenes trenquin un conte, faig que al sortir recullin tots els llibres que han escampat, i si criden molt intentaré que facin una mica de silenci o parlin fluixet.

Ara bé, l'espai que anem és totalment repressiu: si un nadó plora, les bibliotecàries van immediatament a cridar l'atenció a la mare i fer-la fora. Si mouen els bancs, parlen alt, deixen llibres al terra, treuen molts llibres d'una prestatgeria, s'asseuen a uns ampits de finestral immensos que estan a la seva alçada, o una altra infinitat de coses, ja venen a cridar-nos l'atenció.

La noia de l'altre dia em va dir les següents coses, que em van al·lucinar una mica:
1. La biblioteca és per mirar llibres, no per jugar-hi (mirar i no jugar? són nadons i nens molt petits! per ells tot és un joc!!!!)
2. Els nadons han d'estar en silenci perquè molesten els altres nens que fan deures
3. Els llibres deixats en una pila a terra es trenquen (!) i per tant això no es pot fer
4. Els nens tan petits han d'estar com a molt 5-10 minuts a la biblioteca, temps per explicar-los un conte mentre els tens a la falda i després marxar (aquí sí que ja vaig flipar!!!!!!!)

Jo crec que amb tantes normes els nens no aprenen res, tan se val que ens quedem a casa!!!!!!!!!!!!!! :ufs: :ufs: :ufs: :ufs:

En fi, estic molt cansada i indignada amb aquest tema, i volia saber la vostra opinió. No ho sé, potser sóc jo la que no té ni idea del rol de la biblioteca pels nens petits! Ja començo a pensar que tinc paranoies...

Què en penseu?

Gràcies! :-()-)
catalanna
:: lleona
Entrades: 973
Membre des de: dg. gen. 17, 2010 7:15 pm

Re: La biblioteca per nens i nadons: opinions!

EntradaAutor: catalanna » dg. gen. 19, 2014 6:43 pm

Estic flipant!! A la biblioteca on anem nosaltres no passa res semblant!! Jo faig amb el meu fill el mateix que tu expliques i ningu no m'ha dit mai res!! Al revés, si ho demanes et deixen colors i papers per pintar!! Jo diria que has anat a ensopegar amb uns inútils, canvia de biblio!!
nb_30
:: tigre
:: tigre
Entrades: 749
Membre des de: dj. feb. 02, 2012 5:14 pm

EntradaAutor: nb_30 » dg. gen. 19, 2014 8:09 pm

Hola Vampireta,

jo sóc mare d'una nena de 17 mesos i bibliotecària de professió, així que puc entendre una mica les dues postures. A la biblioteca on aneu hi ha sala infantil? perque si hi ha sala infantil no tindrien perquè dir-vos totes aquestes coses. La sala infantil normament no la vol ningú :content: perquè tothom sap que hi haurà xivarri, els nens que fan deures no paren i molts pares la utilitzen de pàrking (al·lucinaríeu de veritat) etc, etc... Però pel que expliques no és ni de bon tros el vostre cas.
I bé, un altra cosa, són les les biblioteques d'antiga construcció on no hi ha els espais diferenciats i el soroll és un problema. Jo concretament vaig deixar d'anar a la biblioteca del meu poble per aquesta raó i sense que ningú em digués res.. però com que sé que els plors d'un nadó són molt molestos, doncs preferia emportar-me els llibres en préstec i mirar-los a casa tranquil·lament. I ara segueixo fent el mateix, penso que quan sigui una miqueta més grandeta i pugui estar una mica més tranquil·la, quieta i sense cridar doncs ja ens hi estarem una estoneta.

Jo intentaria dialogar amb les bibliotecàries i arribar a una entesa.. :ok:
tristantao
Entrades: 438
Membre des de: dt. juny 14, 2011 9:47 am

EntradaAutor: tristantao » dg. gen. 19, 2014 8:18 pm

Vampirets, em sembla que aquesta biblioteca a la que hi aneu fa tot el necessari per a no tenir un espai de convivència viu i en contacte amb totes les edats!! Em sembla antimotivador assistir a una biblioteca d'aquest caire, s'assembla més a una biblio de fa 20 anys.

Nosaltres també anem sovint amb les nenes (3 i 1 any) i, obviament, fan tot el que comentes i mai he tingut cap problema amb els bibliotecaris.

Afortundament n'hi ha una gran xarxa de biblioteques públiques, jo aniria a un altre!!
marta9
:: poltre
:: poltre
Entrades: 657
Membre des de: dj. oct. 23, 2008 3:01 pm
Ubicació: Rubí (Vallès Occidental)

EntradaAutor: marta9 » dg. gen. 19, 2014 8:23 pm

A Rubí es van acabar aquesta mena de problemes des que van inaugurar la biblioteca nova. Ara hi ha dues sales infantils, la general, inla de 0 a 3 anys, separada de l,altra per un vidre, que aïlla el sò. No hi ha cadires, sinó coixins, mobles baixos tipus caixa perquè els petits puguin servir-se ells mateixos. Allà dins si xerren ningú no et diu res, i els grans a fora fan la seva en silenci. Hi ha també un parell d,aules insonoritzades pe fer- hi treballs en grup...

Suposo que de vegades bona part del problema està en el fet que les instal.lacions no són les adequades...
Imatge
Imatge
Imatge
Vampirets

EntradaAutor: Vampirets » dg. gen. 19, 2014 8:29 pm

trsitantao, catalanna, gràcies pels vostres comentaris! Ja em començava a creure que nosaltres érem una mica anormals per pensar així. No us creuríeu el que hem arribat a vist i sentir, i no només a nosaltres, sinó a altres mares i nadons de la sala.

nb-30, és molt interessant la teva opinió com a mare i bibliotecària! La veritat és que la sala és de 0 a 13 anys, i jo també entenc que la convivència és difícil, perquè la utilitzen nens de moltes edats diferents (tot i que també et dic que moltes vegades els que més soroll fan no són precisament els petits, sinó aquests que presumptament necessiten silenci per fer els deures... ;-) ). És una llàstima, perquè havia de ser una de les biblioteques de referència i de disseny serà molt maca, però de funcionalitat és una mica tifa. I per mi, un altre problema és l'actitud de les bibliotecàries, com deia, l'altre dia va ser el primer en 2 anys que va venir algú amb qui es pogués dialogar; encara que no estic d'acord amb moltes coses que em va dir, com a mínim vam poder intercanviar opinions. No ho sé, jo crec que en aquesta sala hi hauria d'haver personal especialitzat en biblioteques per nens, perquè em sembla que el personal rota per la totes les sales i això es nota molt: tal com entrem i veig qui hi ha assegut a la taula, ja sé si hi haurà xou o si estarem tranquils!

Suposo que com dieu, la solució serà canviar de biblioteca, però aquesta és la única que hi podem anar mitjanament bé sense transport públic (i depèn com de cansades surten de l'escoleta, jeje... a vegades sí que agafem el bus com a mínim per anada o tornada :-:) )
Vampirets

EntradaAutor: Vampirets » dg. gen. 19, 2014 8:33 pm

marta9, em sembla que hem creuat missatges! Ostres quina sort que teniu, una sala de 0-3 és perfecta! La nostra la veritat és que no està gaire adaptada: taules i cadires de fusta (pobre del nen que se li ocorri moure-la que fan soroll i s'endu una esbroncada!), no hi ha llibres de roba (tot i que ara ja no els necessitem), els llibres de cartró de pre-lectors i els de paper dels més grans estan a tocar uns dels altres i feina tenim perquè no agafin els que no toca, etc etc etc.
lila
:: zebra
Entrades: 1388
Membre des de: dj. nov. 16, 2006 10:40 pm

EntradaAutor: lila » dg. gen. 19, 2014 9:35 pm

Teniu molta sort a Rubí, jo hi he estat, a la biblioteca i està molt i molt bé!

Al meu barri ens passa el mateix que a tu, vampirets: la bibliotecària, dins la sala infantil (s'entén que va de 0 a 12 anys), es passa l'estona renyant pel que has dit... és molt desagradable i les nenes ja no hi volen anar, a la biblioteca... una llàstima.
Redescobrint-me a mi mateixa gràcies a les meves TRES filles!
ariadnafv
:: puça
Entrades: 36
Membre des de: dl. feb. 25, 2013 2:04 pm

EntradaAutor: ariadnafv » dg. gen. 19, 2014 10:31 pm

Al meu poble tb hi ha una sala per a nens de 0 a 3 anys i un dia a la setmana fan contacontes per a nadons.En aquesta sala hi ha més llibertat i espai x mirar ls contes a terra en una catifa.
Jo crec q les biblioteques haurien de separar els espais i que fer una saleta de vidre insonoritzada dins de la sala infantil no pot ser tant complicat
sunshine13
catalanna
Entrades: 973
Membre des de: dg. gen. 17, 2010 7:15 pm

EntradaAutor: catalanna » dg. gen. 19, 2014 10:45 pm

Ostres la meva biblio tampoc no té sala de 0 a 3! Sí que queda allunyada de la zona on hi ha taules per treballar els més grans i hi ha tauletes a la mida dels nens... Però sí, al principi jo també havia de vigilar molt perquè no fes malbé els contes que no eren per la seva edat!! (Vaja, ni els de la seva!! Però s'entén que aquells ja estan preparats!)
ada_bcn
Entrades: 919
Membre des de: ds. gen. 01, 2011 7:51 pm

EntradaAutor: ada_bcn » dl. gen. 20, 2014 7:12 am

nosaltres anem molt a la biblio desde molt petit, i a diferents. en algunes hi ha un petit espai, només en una l'he trobat separat per una paret de vidre, per nens més petits de 3 anys, on hi ha contes de tapa dura, contes joc, fins hi tot un terra tou per poder deixar els bebes... només un cop em van dir q aquella biblio era per nens més grans de 3 i que llegissim un conte i marxessim pq molestava, no hi havia aquest espai del q parlo.
si q de vegades si fem molt soroll ens diuen algo, però al més gran pel bebé no m'han dit res mai encara i tmb ho fan a altres nens q fan soroll. a les tauletes d,aquesta zona per exemple no hi ponen anar nens més grans a fer deures i tmbé els criden l'atenció. si el meu fill gran es posa a jugar, amb els coixins o el q sigui li crido jo l'atenció pq a la biblio no es ot cridar, ni parlar fort, ni correr... per això anem al parc
glorieta
Entrades: 1497
Membre des de: dc. abr. 01, 2009 10:03 am

EntradaAutor: glorieta » dl. gen. 20, 2014 7:34 am

ostres, que fort tot això que expliques de la biblio Vampirets, llavors aquests mateixos diran que no es fomenta la lectura entre els petits... :-((

A cardedeu la biblio es nova i hi ha una sala per els petits que està molt bé, amb taules baixes, i contes per a petits relativament separada de les altres sales. També fan contacontes i moltes altres activitats.

Però també he de dir que la bibliotecaria hi fa molt. Generalment n'hi ha dues de diferents, una que t'avisa quan els nens fan OOOOH! mirant els contes i una altre que et deixa fer i fins i tot anima a els nens a agafar contes, els hi diu que el que han agafat es molt xulo, que espera que torni a agafar-ne més,.... (tot sempre dins d'uns limits, clar!)

Ara hi vaig poc pq amb el dos m'atavalo una mica, en Pol vol que li llegeixi els contes i en Jan desmontaría tota la sala en 5 segons... pero abans de tenir a en Jan i anavem molt, a l'hivern un cop per setmana ben bé!
Imatge
El post d'en POL: viewtopic.php?f=50&t=13495" onclick="window.open(this.href);return false;
Imatge
El post d'en Jan: viewtopic.php?f=115&t=32447" onclick="window.open(this.href);return false;
Imatge
Luni57
Entrades: 1116
Membre des de: dc. juny 23, 2010 1:05 pm

EntradaAutor: Luni57 » dl. gen. 20, 2014 8:30 am

A nosaltres ens passa igual. Sempre és un problema anar amb nens petits a la nostra biblioteca perquè no són ben aceptats. Ens miran raro, si ploren o criden una miqueta més de comte, cosa totalment normal, et miran raro i tota l'estona amb el SHHHHHH a la boca.
Entenc que puguim molestar. En aquest cas que no posi d'edat 0 a 12. Si no pot ser no pot ser, però és horrible anar i que t'estiguin cridant l 'atenció tota l'estona. O encara pitjor és no anar per que tot plegat et fa sentir incomode.
Imatge

Imatge

Panxulina Assegurada; Twix <:-< , Pecunia <:-< , Phosqui <:-< i Luni57 <:-<

ImatgeImatgeImatgeImatgeImatge

ImatgeImatgeImatgeImatge
PepitaGrilla
Entrades: 27
Membre des de: dv. març 15, 2013 3:31 pm
Ubicació: Barcelona

EntradaAutor: PepitaGrilla » dl. gen. 20, 2014 3:50 pm

Luni57 a mi em passa el mateix. L'altre dia em cridaven latencio pq la peque treia els llibres d les estanteries i no en llegia cap. jo li vaig dir: te 9 mesos com vols que llegeixi? i em van contestar q sino sap llegir q llavors potser la biblio no es un lloc per portarla, que vagi al parc o a la ludoteca!!!
Jo estic sobre la nena tota lestona vigilant que no trenqui res i no agafi llibres "de grans" i recollint les estanteries un cop acaba de tafanejar aixi que sino volen aquests comportaments q posin que es a partir de 3 anys i no els molestarem. mentre a la porta posi 0 tenim tot el dret d'anarhi i que els nadons tambe gaudeixin de la lectura.
"Dame un silvidito" - Pepito Grillo
arfo
:: formigueta
:: formigueta
Entrades: 78
Membre des de: dl. nov. 19, 2012 1:33 pm

EntradaAutor: arfo » dl. gen. 20, 2014 10:55 pm

Déu ni do!
Jo a la meva que té 18 mesos no la porto gaire a la biblio perquè a casa té molts contes i de molts pocs mesos que li encnta! Si passa moltes estones. I a la biblio es torna boja i això que la nostra biblio està superbé i l'espai està molt ben preparat, però no para de treure i posar llibres, déu ser que he de deixar de reprimir-la...

Aix! A vegades és tant difícil trobar llocs on sentir-se còmode amb un nen petit... :camio: :camio: :camio:
Imatge
Imatge
Imatge
Aly84
:: conillet
:: conillet
Entrades: 396
Membre des de: dl. juny 13, 2011 3:10 pm

EntradaAutor: Aly84 » dt. gen. 21, 2014 8:05 am

Bon dia!!

Nosaltres estem molt contents amb la Biblioteca que tenim aprop de casa, la meva filla hi és sòcia des dels 5 mesos, ara en té 20 i passem per èpoques de tot, hi ha vegades que hi anem més sovint i altres que no tant, despèn del temps i d'altres circumstàncies. Però a tots tres (al meu marit, a la meva filla i a mi) ens encanta i hi passem molt bons moments i enriquidors.

Jo penso que a la Biblioteca on anem té molt bona infraestructura, i a la vegada, les bibliotecàries que hi treballes són molt maques i comprensives. La zona infantil està dividida en dues parts ben separades i amb una porta cadascúna que es pot tancar i així també amortigües una mica el xivarri. Hi ha la part de primers lectors (0-6 anys) a on la majoria de llibres són de cartró en estantaries a l'alçada dels infants, els llibres de paper estan una mica més elevats (se suposa que els nens que els utilitzen ja són més alts per agafar-los ells mateixos).

En aquesta sala hi ha unes taules i cadires de fusta; i també una tarima. I pots ser-hi els temps que tu creguis oportú. La meva filla agafa i mira diversos contes i jo només intervinc per a comentar-li que els llibres els ha d'agafar d'un en un, que quan els acabi de mirar els deixi sobre la taula de retorn... i intentem parlar amb un tò de veu moderat... Les bibliotecàries només venen a cridar l'atenció si hi ha molt enrenou i jo ho trobo bé (a vegades m'he trobat, sobretot en dies de pluja, que venen nens i comencen a jugar per la sala com si estiguéssin a l'exterior, i jo això també ho trobo inadequat...) també, et criden l'atenció si algú agafa molts llibres de cop i després els deixa desordenats pel terra o per qualsevol lloc (lògic), però sempre de manera molt respectuosa i proposen l'alternativa de fer estances curtes de 10-15 min i tornar a entrar per evitar que els nens es cansin... Jo ho trobo bé.. cada nen té el seu caràcter i potser hi ha que els costa molt estar quiets.

També et deixen entrar a la sala de 6 a 12 anys sí els nens petits van acompanyats i parlen fluixet. Nosaltres de vegades també hi anem perquè hi ha més llibres, i hi ha una zona amb sofàs que li agrada molt a la nostra petita. Però aquí a la què es posa una mica moguda ja sortim de la sala.

I el que més m'agrada de la biblioteca són les activitats del "Nascuts per llegir" de titelles, contacontes o cançons organitzades pels més petits! estan molt i molt bé! el que passa que a vegades ens quedem sense plaça perquè si apunten molts nens i no sempre ens inscrivim a temps.

fins aviat!
anny
:: tortuga
:: tortuga
Entrades: 320
Membre des de: dv. oct. 03, 2008 10:19 am
Contacta:

EntradaAutor: anny » dt. gen. 21, 2014 12:41 pm

Hola noies,
Jo entenc els dos punts de vista, el punt de vista de la biblioteca (perquè porto 6 anys treballant en biblioteca pública) i el d'usuari...
Generalment, com ja us ha comentat una altra companya de professió, la biblioteca infantil no la vol ningu (el motiu pot ser divers: hi ha companys que no els hi agraden directament els nens, altres que tenen por als possibles conflictes que hi pot haver-hi i l'altre perquè la sala infantil realment és la sala més sorollosa i la que hi ha més feina a l'hora d'endreçar -ja que molt sovint es van llegint els llibres i o no es guarden al seu lloc o bé no es deixen al carretó pensat per a que la gent posi els llibres que no saben on van o bé hi ha nens que juguen al fet i amagar i posen els llibres a on es pensen que mai es trobaran). També he de dir que hi ha biblioteques amb grans professionals que treballen únicament a la sala infantil i treballen molt a gust i ho fan super bé.
Penso que el concepte de biblioteca pública s'ha anat canviant al llarg del temps (com a mínim, penso com era la biblioteca quan jo era petita i com és ara i realment ha canviat molt) i encara ens falta un camí per fer.
Vampirets

EntradaAutor: Vampirets » dv. gen. 24, 2014 2:15 pm

Hola de nou!

Ahir vam tornar anar a la biblioteca, a mi em feia una mica de mandra després de la súper-baralla de la setmana passada, però les nenes en tenien tantes ganes que vam pensar, a qui no li agradi que s'aguanti, jeje ;-)))

Total, que va ser entrar i veure la parella de nois que hi havia, i ja ens vam quedar tranquils. I efectivament, cap problema, la tarda va anar fantàstica!!! Aix, em fa una mica de ràbia que depengui tant del personal que hi ha. A vegades penso que abans d'anar trucaré i preguntaré qui vigila la sala ;-)))

De totes les coses que heu dit:
1. les que teniu biblioteques amb espais separats em feu mooolta enveja!!!
2. i les que no... doncs totes les coses que comenteu també les he viscut paraula per paraula, ains, és tan pesat! Com deia algú, si no volen nens tan petits que acotin de 3 a 13 anys, i si no, que ens deixin tranquils. Però el que acaben fent és que els nens tinguin experiències negatives envers la biblioteca i els llibres, quan la seva feina hauria de ser tot el contrari.

Algú també ha comentat el programa Nascuts per Llegir, que és un tema que em vaig deixar al tinter. Quan les nenes eren bebès i vam anar el primer dia i vam veure aquest programa, ens va interessar molt. Quan vam preguntar, la resposta va ser: sóu del CAP no-sé-quin? I nosaltres vam dir que no, que ens toca un altre CAP. Doncs va i em diuen que el programa és conjunt amb aquest CAP, i que si no hi pertanyo, doncs que ja m'enviaran les activitats, però que clar, que els del CAP tenen prioritat, s'apunten primer i no queden mai places. Se'm va quedar una cara de lluç que no us imagineu! I per rematar-ho, em diu també que lar, jo sola amb les dues nenes no puc anar, ha de ser un adult per nen. La típica discriminació dels bessons, que donaria molt suc per un altre post :sogra: Primer dia a la biblio i ja vaig sortir rabiant.

Torna a “El desenvolupament psico-motriu”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 1 visitant

Membre de l'AMIC Control OJD Nielsen Hosting i Dominis.cat a CAT1.NET

Actualitat ::