Educació assegura que s’ha augmentat un 15% les hores de monitoratge de suport, però la Fundació Catalana d’Autisme considera que és “insuficient”
Famílies d’alumnes amb autisme denuncien que aquest curs s’han reduït les hores de vetlladores als centres educatius. La Federació Catalana d’Autisme avisa també que hi ha famílies que a hores d’ara encara no saben quantes hores de suport tindran els seus fills i filles. Tot i això, el Departament d’Educació nega que s’hagin reduït les hores de suport i afirma que el curs escolar ha començat amb un 15% d’hores addicionals de monitoratge de suport a les escoles públiques i gairebé un 20% a les concertades, segons la resposta rebuda per l’entitat a les seves queixes. Un augment dels recursos que la federació considera que és “insuficient”.
“Tot i l’augment de mitjans i de dotació econòmica d’aquest curs escolar, tal com indica el Departament d’Educació, la percepció real per part de les famílies en diferents àrees de Catalunya és que s’han reduït les hores d’auxiliars de suport i que, per tant, l’alumnat amb autisme no està rebent tot el suport que necessita”, remarca la directora gerent de la Federació Catalana d’Autisme, Marta Campo.
L’entitat considera que les necessitats “són més grans” que l’augment que hi ha hagut dels recursos i, per això mateix, “s’hauria de pensar en una redistribució de les responsabilitats en l’acompanyament educatiu”; és a dir, que la gestió d’aquesta mena de recursos de suport no recaigui només en el Departament d’Educació, sinó que departaments com Drets Socials o Salut també n’assumeixin la responsabilitat.
La fundació remarca que des d’UGT els han informat que el Departament d’Educació ha augmentat les hores de dedicació dels auxiliars de suport específicament al servei de menjador i que la majoria d’aquestes vetlladores depenen d’empreses privades i, per tant, no poden reunir-se amb els pares, no tenen accés a documentació o informes sobre l’alumnat i, en la majoria dels casos, tampoc poden assistir als claustres.
Davant d’aquesta situació, la Federació Catalana d’Autisme reivindica la necessitat d’impulsar la figura de l’assistent personal als centres educatius, ja que proporcionen un suport “indispensable” tant per a l’alumnat com per al professorat. “Lamentem que hi ha molt pocs assistents personals per a persones amb autisme i encara menys que puguin treballar a les escoles i als instituts, tot i ser un servei reconegut dins la Cartera de Serveis Socials”, assenyalen.
Uns recursos de suport “insuficients”
“La meva filla no és autònoma per a poder treballar a l’aula, necessita ajuda amb la lectura de les activitats, suport per a comprendre exercicis i per a regular-se amb la sobrecàrrega sensorial”, explica la mare d’una alumna amb autisme que estudia a una escola del Baix Penedès, on assegura que “la cap d’estudis ha de passar part de la jornada a la classe per donar suport” a la seva filla, “perquè la tutora pugui atendre el grup classe”.
Segons la Federació Catalana d’Autisme, aquesta escola del Baix Penedès és un dels centres on s’ha detectat una reducció de les hores de servei de vetlladora per als infants amb necessitats de suport educatiu, ja que haurien passat de les 30 hores setmanals a tenir-ne 20 a principis d’aquest curs. Després de les queixes del centre, han pogut tornar a disposar del mateix nombre d’hores que l’any passat, les quals, segons l’entitat, “continuen sent insuficients”; pel fet que a aquest centre educatiu hi ha un 12% de l’alumnat amb necessitats de suport.
No obstant això, la Federació Catalana d’Autisme destaca que han detectat situacions semblants, on s’ha produït una reducció de les hores de vetlladora, a diverses zones de Catalunya, com el Garraf, Bages, Solsonès, Berguedà, Vallès Occidental i la Noguera. Per altra banda, entitats de Terrassa, Terres de l’Ebre i Moià han assegurat a la federació que hi ha famílies que encara no saben el nombre d’hores de vetlladora que els pertoca als seus fills.
Social.cat | AMIC