En ocasions, els nens semblen entendre molt millor les noves tecnologies que els mateixos adults. Qui no ha vist o ha escoltat aquesta escena típica en la qual un nen que encara gateja s’acosta a la televisió per manejar-la com si fos un dispositiu tàctil?
Amb tot, els estudis que especifiquen quines són les tecnologies preferides pels menors d’edat, encara són escassos. En aquesta línia, resulta molt aclaridora la investigació desenvolupada a nivell europeu per la Comissió Europea, el Joint Research Center i l’Institut de Protecció i Seguretat dels Ciutadans i en la qual investigadors de la Universitat Autònoma de Madrid i de la Universitat Autònoma de Barcelona han estat coordinadors. Cal afegir que el projecte de recerca s’ha dut a terme en 18 països per mitjà de 37 institucions, i els seus resultats són de 2014.
La mostra d’edat de l’estudi batejat com "Nens (0-8) i tecnologia digital" estava compresa entre els 0 i els 8 anys i s’ha determinat que en aquesta franja d’edat, els nens prefereixen la televisió i les tauletes. L’ús que ells donen per a aquests dos dispositius són el joc i l’entreteniment.
Segons afirma la investigació, quan es tracta de la utilització de la tauleta i de la televisió, l’ús per part dels nens és de tipus autònom, és a dir, no estan o tot just estan, supervisats pels seus pares i mares. Quan es tracta de l’ordinador i el telèfon intel·ligent, els adults sí que controlen als seus fills. Amb tot, la Comissió Europea, el Joint Research Center i l’Institut de Protecció i Seguretat dels Ciutadans recomana que en tot tipus de contactes dels infants amb la tecnologia, hi hagi una supervisió dels pares, mares o els professors en el cas de que facin ús d’aquests dispositius a les escoles. A més s’afegeix que és òptim que els adults busquin formes d’utilitzar la tecnologia de forma col·lectiva, és a dir, en família.
Font: AMIC / Tecnonews
Foto: rAmmoRRison via Foter.com / CC BY-NC