L’estudi també mostra que només un de cada deu estudiants de quart curs de primària afirma que “no li agrada llegir”
Catalunya se situa a la cua de la comprensió lectora a quart de primària, només per davant de Ceuta i Melilla. Així ho mostren les dades publicades aquest dilluns pel darrer estudi PIRLS 2021, que li atorga una puntuació de 507, 14 punts per sota de la mitjana espanyola que se situa en 521. Pel que fa a la mitjana europea, aquesta es troba en 528. En quant a la resta de comunitats i ciutats autònomes de l’Estat, Astúries (550), Madrid (539) i Castella i Lleó (538) encapçalen els millors resultats, fregant el que es considera segons els paràmetres de l’estudi una comprensió “alta”. Catalunya es queda a la part baixa juntament amb les Illes Canàries (510), Ceuta (498) i Melilla (499) en una franja “intermitja”.
Les dades del PIRLS mostren que a Espanya, el 12,7% de la variabilitat en els resultats dels estudiants en comprensió lectora es pot atribuir a l’estatus social, econòmic i cultural, un percentatge més baix que no pas aquell que es localitza entre la resta de països. Pel que fa als percentatges de nois i noies que han assolit almenys el nivell alt de comprensió lectora, també a l’estat espanyol, són pràcticament iguals (36% noies, 35% nois), encara que aquestes xifres són significativament inferiors a la mitjana europea.
L’estudi també mostra que només un de cada deu estudiants de quart curs de primària a Espanya (11%) afirma que “no li agrada llegir”, per sota de la mitjana europea que se situa en un 21%. A les ciutats i comunitats autònomes espanyoles, a més de la meitat dels estudiants participants “els agrada molt llegir”, amb excepció de Catalunya que se situa en un 44%. En punts com Ceuta, Melilla, Astúries i Andalusia el percentatge arriba fins el 60%, mentre que la proporció d’estudiants als que “no els agrada llegir” es mou entre un 8% a Ceuta, i un 12% a Catalunya, per exemple.
Balanç global
L’Estudi Internacional de Progrés en Comprensió Lectora (PIRLS) avalua la comprensió lectora de l’alumnat en el seu quart curs de primària i es considera un important punt de transició en el desenvolupament dels infants, que en aquell moment de la seva educació ja han après a llegir, i quan ho fan és per aprendre.
En termes generals, i comparant la situació espanyola amb la de la resta de països europeus que consten a l’estudi, es denota una “baixada generalitzada” del rendiment de l’alumnat pel que fa a la comprensió lectora. Segons l’estudi, aquesta baixada podria ser “conseqüència” de l’impacte de la pandèmia de la covid, que va “impactar” en el funcionament dels centres escolars i l’aprenentatge dels infants.
En aquest sentit, les xifres mostren una baixada de la puntuació mitjana a Espanya, però també de la mitjana europea, que “trenca amb el comportament ascendent” que s’havia registrat en les darreres edicions de 2011 i 2016.
Font: ACN Barcelona