Socpetit.cat
  • Inici
  • Agenda
  • Cultura
  • Educació
  • Salut
  • Turisme
  • Manualitats
  • Dibuixos
  • Jocs
  • fòrum
  • Contacte
  • Subscriu-te
Sense resultats
View All Result
  • Inici
  • Agenda
  • Cultura
  • Educació
  • Salut
  • Turisme
  • Manualitats
  • Dibuixos
  • Jocs
  • fòrum
  • Contacte
  • Subscriu-te
Sense resultats
View All Result
Socpetit.cat
Sense resultats
View All Result
Home Educació

Augment d’afonies en la docència per l’ús de mascaretes

3 de novembre de 2020
a Educació

Els docents són un dels col·lectius més afectats per afonies i fatiga vocal des de l’obligació de dur mascaretes per la covid-19. Només ha passat un mes i mig des de l’inici de curs però els logopedes ja han detectat nous perfils de pacients. Es tracta de treballadors de cara al públic, sobretot a centres educatius i universitats, que han començat a tenir molèsties, ronquera o afonies. “No havia tingut mai problemes amb la veu”, es queixa Marta Llebaria, una mestre d’educació infantil que treballa al Lab_06 de Manresa. Ha decidit posar-se a mans d’un logopeda per aprendre noves estratègies i detectar si hi ha alguna disfunció. Beure aigua sovint, utilitzar amplificadors portàtils i vocalitzar millor són algunes de les pautes de prevenció.
“Des que porto mascareta per comunicar-me amb els infants, em costa que m’entenguin i no puc projectar bé la veu”, detalla Marta Llebaria durant la visita a la logopeda Alexandra Lussaud de la Clínica Universitària de Manresa. Explica que el primer que li surt és cridar més però també ha vist que això li està causant molèsties que abans no tenia, com ara sentir fatiga vocal i mal de coll. “I això que tinc la veu forta”, remarca. Aquesta mestra d’educació infantil té la dificultat afegida que cada dia treballa amb nens diferents i per tant ni alumnes ni professa es coneixen. Està al Lab_06 i és una mestra itinerant que visita les escoles.

A més a més acostuma a fer les sessions en espais grans, com ara gimnasos, una situació que complica la necessitat de captar la seva atenció. És per això que ha decidit posar-se en mans de professionals per veure què està fent malament i si hi algunes pautes per millorar el seu dia a dia. Li explica darrere d’una pantalla protectora contra la covid-19 que han hagut d’instal·lar a la consulta.

Hidratar-se i vocalitzar millor

Segons la logopeda Alexandra Lussaud, el més important és la prevenció. Entre les pautes que caldria incorporar hi ha la de beure sovint glops petits d’aigua, evitar apujar el to de veu, vocalitzar millor i incorporar estratègies per captar l’atenció de l’alumnat. Per exemple dur una campaneta per fer-la sonar quan es vol parlar amb tot el grup o, en cas sobretot de classes a la universitat, utilitzar amplificadors de veu portàtils.

Lussaud assenyala que Marta Llebaria és un clar exemple dels nous perfils de pacients que arriben a les seves consultes arran de la covid-19. Són sobretot docents que no havien tingut mai problemes i, en menor mesura, gent que treballa de cara al públic. També han detectat recaigudes d’usuaris que ja havien fet tractaments de logopèdia i que havien estat donats d’alta. L’ús de la mascareta és el comú denominador de tots aquets casos.

Els primers símptomes són pèrdua de la veu a final de frases, molèsties i sequedat al coll, ronquera i fatiga vocal. En els casos lleus, es resol amb una exploració i alguns exercicis personalitzats a cada cas. I en situacions més greus, es deriva a l’otorrinolaringòleg per comprovar que no hi hagi lesions a les cordes, com ara nòduls.

La mascareta redueix molt poc el volum de la veu

Actualment s’està estudiant també com afecta l’ús de la mascareta a la veu. Segons Lussaud, hi ha un article d’uns investigadors valencians que descarten que la mascareta faci de barrera del volum de la veu. S’ha demostrat que només baixa dos decibels i “això és res”, remarca. Des del seu punt de vista, el que realment dificulta la comprensió de qui ens escolta és que no s’articula correctament, és a dir, no hi ha prou moviment de llavis i llengua per l’ús de mascareta. “Això fa que forcem la veu, perquè veiem que no ens escolten”, afegeix. Per compensar-ho, recomana parlar més a poc a poc i vocalitzar millor. Potenciar les expressions de la cara, malgrat estar parcialment tapada, seria una altra bona opció.

Les mascaretes amb la boca transparent serien una bona alternativa, conclou Lussaud, però actualment no estan homologades com a equip de protecció individual ni com a producte sanitari sinó com a mascareta higiènica.

Font: ACN Manresa

EnviarCompartirTuit

Llegir comentaris »


Entrada anterior

Baby Shark, el vídeo més vist de tota la història de Youtube

Següent entrada

Els nous caganers d’aquest any

Entrades Relacionades

El tancament d’extraescolars pot provocar ansietat en els infants i menys motivació a l’escola
Extraexcolars

El tancament d’extraescolars pot provocar ansietat en els infants i menys motivació a l’escola

26 de gener de 2021
USTEC-STEs denuncia l’anul·lació del Programa Esport Blanc Escolar
Destaquem

USTEC-STEs denuncia l’anul·lació del Programa Esport Blanc Escolar

21 de gener de 2021
Disfresses senzilles i barates amb capses de cartó
Destaquem

Disfresses senzilles i barates amb capses de cartó

21 de gener de 2021
Els centres educatius podran fer jornades de portes obertes presencials
Destaquem

Els centres educatius podran fer jornades de portes obertes presencials

13 de gener de 2021
Una quarantena d’escoles no reobren aquest dilluns a causa del temporal Filomena
Destaquem

Una quarantena d’escoles no reobren aquest dilluns a causa del temporal Filomena

11 de gener de 2021
El curs escolar s’ha reprès aquest dilluns
Destaquem

El curs escolar s’ha reprès aquest dilluns

11 de gener de 2021
Següent entrada
Els nous caganers d’aquest any

Els nous caganers d'aquest any

Fòrum :: últimes entrades

Entrades Recents

El nom dels primers nanosatèl·lits catalans els posaran els infants

El nom dels primers nanosatèl·lits catalans els posaran els infants

28 de gener de 2021
Valls reinventa el carnaval infantil amb un concurs de disfresses online

Valls reinventa el carnaval infantil amb un concurs de disfresses online

27 de gener de 2021
Lupin III: The Firsttan

Lupin III: The Firsttan

27 de gener de 2021
El tancament d’extraescolars pot provocar ansietat en els infants i menys motivació a l’escola

El tancament d’extraescolars pot provocar ansietat en els infants i menys motivació a l’escola

26 de gener de 2021
Caçadors de bruixes

Caçadors de bruixes

25 de gener de 2021
Facebook Twitter Instagram Telegram Pinterest

Socpetit.cat som el portal de referència per a Pares i Mares; des de l'any 2005 t'oferim un portal pels nens amb agenda, jocs, dibuixos, fòrum pels pares. Si busques, esperes o en tens, aquí trobaràs el fòrum de pares i mares més participatiu de tota la xarxa.


Dades auditades per OJDinteractiva


Membre de l'AMIC


Hosting web Cat1.NET

Entrades més populars

Dites del mes de gener

Dites del mes de gener

4 de gener de 2021
Dites de l’hivern

Dites de l’hivern

1 de gener de 2019
Guanyadores de dos contes de la Dàmaris Gelabert

Guanyadores de dos contes de la Dàmaris Gelabert

21 de gener de 2021
La setmana dels barbuts

La setmana dels barbuts

11 de gener de 2021
Disfresses senzilles i barates amb capses de cartó

Disfresses senzilles i barates amb capses de cartó

21 de gener de 2021

© 2005-21 Socpetit.CAT        Grup de comunicació: Creacions.com   Passeig Joan Fuster i Ortells, 31 08770 Sant Sadurní d'Anoia (Barcelona) 657 688 692

Sense resultats
View All Result
  • Inici
  • Agenda
  • Cultura
  • Educació
  • Salut
  • Turisme
  • Manualitats
  • Dibuixos
  • Jocs
  • fòrum
  • Contacte
  • Subscriu-te

© 2005-21 Socpetit.CAT        Grup de comunicació: Creacions.com   Passeig Joan Fuster i Ortells, 31 08770 Sant Sadurní d'Anoia (Barcelona) 657 688 692