Guay-fi, un projecte innovador per a educació infantil

Tota l'actualitat a Socpetit i tots els vostres comentaris.
Avatar de l’usuari
Toni
:: dinosaure
Entrades: 6055
Membre des de: dc. abr. 23, 2003 12:23 pm
Ubicació: Bcn
Contacta:

Guay-fi, un projecte innovador per a educació infantil

EntradaAutor: Toni » dt. abr. 13, 2021 11:12 am

Cervell, pantalles i educació

Fa més de quinze anys, la Fundación Aprender a Mirar i l’Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals van començar a treballar conjuntament en el Programa d'Educació Audiovisual Contraste (PEAC). PEAC dota de les eines necessàries a alumnes, mares i pares i docents per a fomentar una millor formació audiovisual. Amb la neurociència i la pedagogia com a base, el seu objectiu és promoure un consum saludable de pantalles, acompanyat de pensament crític.

El 2021, el Programa d'Educació Audiovisual Contraste (PEAC) continua actualitzant-se. Gràcies a la seva voluntat educadora, ara ofereix aquest nou projecte dirigit als més petits: Guay-fi.

El projecte Guay-fi és una adaptació del nostre PEAC als centres d'educació infantil. En aquest mateix sentit, brinda formació i recursos perquè els pares i les mares amb fills de 3 a 5 anys gestionin de la millor manera l'ús de les pantalles.

Com passa en tants altres espais, els excessos tecnològics no són saludables. I a més, en el cas de les pantalles en les edats primerenques, l'impacte és pitjor. Durant aquests primers anys de vida, un temps excessiu davant dels dispositius electrònics pot portar al fet que, en un futur no llunyà, desenvolupin manques emocionals i funcionals.

Per aquestes raons, Guay-fi treballa per a afavorir una major conscienciació, mentrestant, procura un temps d'oci infantil sense pantalles. Guay-*fi posa a la mà de pares, mares i educadors un conjunt d'iniciatives i activitats variades per a poder dur a terme a casa, a l'aire lliure o fins i tot quan es viatja amb cotxe, sense que hàgim de recórrer a l'ús de dispositius mòbils o digitals.

“L'objectiu principal de la nostra associació és promoure l'educació audiovisual des d'una òptica positiva i optimista, cuidant la salut del cervell infantil. El joc és un dret i la creativitat, els beneficis i la felicitat que aporta en edats primerenques és un valor que Guay-fi fomenta sense haver de complicar-se la vida ni gastar diners.” Rosamaria Aguilar, coordinadora del PEAC.

Recuperar el joc infantil

A través de Guay-fi, les famílies i els centres escolars afronten un repte tan necessari com fascinant: redescobrir la importància i la
necessitat del joc infantil i inculcar-lo entre les noves generacions. Però, per què insistir que els més petits juguin?

No és una dada irrellevant que l'article 31 de la Convenció sobre els drets del Nen defineixi el dret al joc. De fet, és àmpliament conegut
que jugar és una de les activitats més determinants perquè els éssers humans aprenguem.

Durant els primers anys, a través del joc, desenvolupem la capacitat de planificar, organitzar, socialitzar i regular les emocions. En altres àmbits, a més, el joc ajuda amb el llenguatge, les destreses matemàtiques i socials i, fins i tot, a suportar l'estrès. L'activitat lúdica contribueix també a l'autocontrol, a la concentració i a establir les bases per a la sana autoestima i la tolerància al fracàs.

Són innombrables els beneficis del joc en la infància, com també ho són els perjudicis si, durant els primers anys de vida, els nostres fills i filles només saben entretenir-se amb les pantalles. Ja hi ha suficients estudis que confirmen la reculada que suposa en el desenvolupament dels menors l'abús dels dispositius tecnològics en edats primerenques.

Entre aquestes conseqüències, destaquem algunes d'especial rellevància: desordres en el somni, dèficit en la capacitat d'atenció, aprenentatge tardà i falta de desenvolupament de la creativitat. Més endavant, en la segona infància (entre els 6 i els 12 anys), s'han detectat manques per a expressar sentiments o empatitzar, organitzar idees, de nou centrar l'atenció i captar els detalls, entre altres coses.

Per tots aquests motius, el projecte Guay-fi proposa un oci infantil amb activitats senzilles perquè les mares, pares i altres persones educadores les tinguin a mà en moments clau i, així, evitin utilitzar les pantalles quan no són necessàries.

Quantes vegades recorrem al mòbil perquè el nen o la nena es distregui a la sala d'espera del pediatre, al restaurant, quan tenim feina a casa, en el trajecte amb autobús, al cotxe, a casa dels avis i en altres espais de trànsit.

I és que entenem que el repte és dels adults, ja que els més petits mai són els primers a tenir accés a les fotos en el mòbil, les sèries a YouTube o els jocs en la tauleta. Guardem els nostres dispositius i regalem-los una infància plena d'imaginació, reptes i, sobretot, plena de la nostra atenció.

Quines eines formen part de Guay-fi?

El nostre equip pedagògic duu a terme la realització d'aquest projecte d'una forma personalitzada i atenta amb cadascun dels centres educatius infantils que se subscriuen.

Aquest seguiment i atenció individualitzada inclou, complementàriament, una sèrie d'eines per a enriquir la formació i mantenir-se sempre actualitzats.

· A l’aula:
BagKid per als encarregats de l'aula: activitats per a realitzar a classe, així com material perquè usin les nenes i nens i un obsequi pel tutor/a

· En el col·legi:
15 exemplars en paper de la revista Contraste Audiovisual.
Un taller gratuït dirigit a famílies sobre pantalles, aprenentatge i cervell infantil.

· Per a les famílies:
Un Kit de supervivència per a cada família. Per al llançament del projecte Guay-fi, l’Associació de Consumidors de Mitjans
Audiovisuals ha comptat amb la col·laboració de diferents empreses.

En aquest primer lliurament, el Kit de supervivència consisteix en una motxilla amb el que han donat grans, mitjanes i petites marques de
material escolar i jocs, així com la genuïna Guia de jocs infantils per a un oci sense pantalles creada específicament per a Guay-fi.
Aquest kit facilitarà el joc en aquests moments en els quals solem recórrer al mòbil o les pantalles per a “entretenir” als més petits.

Guay-fi ha estat possible gràcies a...

Les empreses que han col·laborat en el llançament d'aquest projecte pioner són:
Asmodee Group, catalunya en miniatura, Cuadernos Rubio, Devir Iberia, Diset, Divermagic, Editorial Casals, Exin Castillos, Fournier, Instant/Dunsa, Kefinde, Mattel, Memory Ferrandiz, Milán, Sapos y princesas, Sóc petit i Troa librerías.
També ha estat possible dur-ho a terme gràcies al suport de SIC-Spain, Ajuntament de Barcelona i Generalitat de Catalunya. Agència Catalana del Consum.

Els centres pioners Guay-fi

Aquest llançament s'ha dut a terme en vuit centres d'educació infantil: Col·legi Anglès (Barcelona), Santa Teresa de Jesús (Barcelona), Mare de Déu de la Salut (Badalona), Nen Jesús de Praga (Badalona), Mireia (Barcelona), Camp Joliu (Tarragona), La nostra Senyora (Barcelona) i Avantis (Hospitalet de Llobregat).

Guay-fi, ha atorgat activitats per a 27 aules de P3, P4 i P5 i ha repartit el Kit de supervivència a 500 famílies.

Guay-fi és un projecte de Fundación Aprender a Mirar i Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals. Per a més informació::
www.fundacionaprenderamirar.org i www.consumidorsaudiovisuals.cat

Si vols saber més, l'equip Guay-fi t'atendrà personalment al 93 488 17 57 i a:
educa@taconline.net

Imatge

Torna a “Actualitat a Socpetit”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 3 visitants

Membre de l'AMIC Control OJD Nielsen Hosting i Dominis.cat a CAT1.NET

Actualitat ::