Trump, el paracetamol i l’embaràs: què s’ha dit i què diu la ciència

Tota l'actualitat a Socpetit i tots els vostres comentaris.
Avatar de l’usuari
Toni
:: dinosaure
Entrades: 6523
Membre des de: dc. abr. 23, 2003 12:23 pm
Ubicació: Bcn
Contacta:

Trump, el paracetamol i l’embaràs: què s’ha dit i què diu la ciència

EntradaAutor: Toni » dc. set. 24, 2025 9:58 am

Les declaracions de Donald Trump sobre el paracetamol han generat alarma entre embarassades i famílies. Què en diu la ciència i què recomanen les autoritats sanitàries?
Què ha dit Donald Trump

El 22 de setembre de 2025, Donald Trump va sorprendre amb unes declaracions en què recomanava a les dones embarassades no prendre Tylenol (paracetamol). Segons ell, aquest medicament podria estar relacionat amb un risc augmentat d’autisme i TDAH en els fills. Les paraules de l’expresident nord-americà han tingut un fort ressò mediàtic i han provocat inquietud en moltes famílies.

Tot i això, la comunitat científica ha sortit al pas per remarcar que aquestes afirmacions no es basen en cap evidència concloent i que poden generar alarma innecessària.
Què diu la ciència

Diversos estudis han explorat si l’ús de paracetamol durant l’embaràs pot tenir algun efecte en el desenvolupament del cervell dels nadons. Algunes recerques han trobat associacions estadístiques amb un possible augment de diagnòstics d’autisme o TDAH, especialment en casos de consum freqüent i prolongat.

Tanmateix, cap d’aquestes investigacions ha pogut demostrar una relació causal directa. Els especialistes recorden que hi ha molts factors que influeixen en el neurodesenvolupament infantil, com ara la genètica, les infeccions o les condicions de salut maternes, que poden confondre els resultats.
La posició de les agències de medicaments

Davant la polèmica, l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS) ha reiterat que no hi ha cap evidència que provi que el paracetamol causi autisme. Segons aquest organisme, les embarassades poden continuar utilitzant-lo quan sigui necessari, sempre amb la dosi més baixa eficaç i durant el menor temps possible.

L’Agència Europea de Medicaments (EMA) també ha confirmat que l’ús del paracetamol durant l’embaràs no canvia a la Unió Europea. Afirma que el medicament continua sent considerat segur, que no hi ha dades noves que obliguin a modificar les recomanacions i que no s’han observat riscos de malformacions ni efectes adversos en el fetus.

Als Estats Units, la FDA ha decidit incloure en els prospectes la possible associació amb autisme o TDAH, però al mateix temps subratlla que no hi ha una relació causal demostrada i que la febre durant l’embaràs també s’ha de tractar adequadament.
Riscos de no prendre’l quan cal

Els metges insisteixen que de vegades no utilitzar cap medicament pot ser més perjudicial que fer-ho. La febre alta pot tenir conseqüències greus tant per a la mare com per al fetus, i el dolor intens o prolongat afecta el benestar físic i emocional de la dona embarassada.

Per aquest motiu, el paracetamol es manté com el tractament de primera elecció per al dolor i la febre durant la gestació. Altres analgèsics, com l’ibuprofèn, tenen restriccions segons el moment de l’embaràs i poden comportar riscos majors.
Què han de fer les embarassades

La recomanació de les autoritats és clara: el paracetamol es pot utilitzar durant l’embaràs si és necessari. S’ha de fer sempre sota criteri mèdic, amb la menor dosi possible i durant el temps estrictament imprescindible. Davant de qualsevol dubte, el millor és consultar amb el metge o la llevadora.
Conclusió

Les declaracions de Trump han obert un debat mediàtic, però les agències reguladores i la comunitat mèdica coincideixen en el missatge: no hi ha proves que el paracetamol causi autisme o TDAH. El medicament continua sent segur per a les embarassades quan s’utilitza amb prudència.

Evitar-lo completament sense motiu mèdic podria ser més arriscat que prendre’l quan cal per controlar la febre o el dolor. La clau és seguir sempre les recomanacions professionals i no deixar-se endur per l’alarmisme.

Imatge

Torna a “Actualitat a Socpetit”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 11 visitants

Membre de l'AMIC Control OJD Nielsen Hosting i Dominis.cat a CAT1.NET

Actualitat ::