Multilingüisme

Gatejar, caminar, correr i saltar.

Avatar de l’usuari
ffm
:: pantera
:: pantera
Entrades: 817
Membre des de: dc. set. 19, 2007 10:51 am

Multilingüisme

EntradaAutor: ffm » dl. gen. 30, 2012 1:37 pm

Hola noies,

És curiós parlar de multilingüisme en un forum català on suposo que la majoria de fills estan creixent en un ambient bilingüe català-castellà. De fet jo també hi vaig creixer i sé que no suposa cap problema per ningú.
Però que passa quan s'hi afegeix una altra llengua? I quan una persona és "responsable" de dues llengües?

He trobat bastant literatura sobre el bilingüisme, però sobre trilingüisme poquíssim i normalment en la constel.lació: llengua materna, llengua paterna, llengua ambiental.
Nosaltres ens trobem en el cas de mare bilingüe i llengua paterna = llengua ambiental.
Algú més es troba en aquesta situació?
Quines experiències heu tingut? I les que us trobeu en un cas més standard de trilingüisme?
Avatar de l’usuari
edae
:: dofí
:: dofí
Entrades: 3848
Membre des de: dt. març 07, 2006 7:24 pm
Ubicació: provincia girona

Re: Multilingüisme

EntradaAutor: edae » dl. gen. 30, 2012 3:14 pm

Mira, jo no tinc experiència de primera mà en aquest cas, però havia fet de cangur de tres nens, que parlaven català, castellà, anglès i neerlandès (holandès). El català de la mare i a l'escola i ambient, el castellà que aprenien a l'escola i a la tele... i anglès i holandès del pare i l'holandès també amb els avis paterns.
Els pares van parlar amb un logopeda per si hi podia haver problemes d'aprenentatge, però els hi va comentar que podia ser que comencecin a parlar una mica més tard, però que els parlarien tots bé, i així va ser. Parlen les 4 llengües perfectament, i poden canviar d'una a l'altra sense problemes.
Imatge
Imatge
Avatar de l’usuari
ishtar
:: poltre
:: poltre
Entrades: 635
Membre des de: dj. set. 27, 2007 8:36 pm
Ubicació: Jönköping (Suecia)

Re: Multilingüisme

EntradaAutor: ishtar » dl. gen. 30, 2012 3:19 pm

Hola ffm, mira jo encara no estic embarassada...portem 4 mesos intentant espero aviat tenir :-()) . Però em pregunto el mateix i la veritat es que fins i tot m'amoïna una mica. A casa com a llengua materna vaig tenir el castellà tot i que amb els amics i al treball català, ara visc a Suècia amb la meva parella que és suec i parlem en anglès. La veritat no em veig parlant sempre en anglés al meu fill, mágradaria que parlés castellà amb la meva familia i que també pogués entendre el català...uffff que complicat. A veure si hi ha algú que ens pugui ajudar, petons maca.
Al&Bel-Xulleta30-Petitprincep79-Maria77 :-()) -Ishtar :-()) -Danu. Pacte de panxetes. Aviat les tindrem!

http://www.fertilityfriend.com/home/389b37">My Ovulation Chart</a>
Avatar de l’usuari
ishtar
:: poltre
:: poltre
Entrades: 635
Membre des de: dj. set. 27, 2007 8:36 pm
Ubicació: Jönköping (Suecia)

Re: Multilingüisme

EntradaAutor: ishtar » dl. gen. 30, 2012 3:21 pm

edae ha escrit:Mira, jo no tinc experiència de primera mà en aquest cas, però havia fet de cangur de tres nens, que parlaven català, castellà, anglès i neerlandès (holandès). El català de la mare i a l'escola i ambient, el castellà que aprenien a l'escola i a la tele... i anglès i holandès del pare i l'holandès també amb els avis paterns.
Els pares van parlar amb un logopeda per si hi podia haver problemes d'aprenentatge, però els hi va comentar que podia ser que comencecin a parlar una mica més tard, però que els parlarien tots bé, i així va ser. Parlen les 4 llengües perfectament, i poden canviar d'una a l'altra sense problemes.


Ens hem creuat Edae, grácies per comentar la teva experiència.
Al&Bel-Xulleta30-Petitprincep79-Maria77 :-()) -Ishtar :-()) -Danu. Pacte de panxetes. Aviat les tindrem!

http://www.fertilityfriend.com/home/389b37">My Ovulation Chart</a>
Avatar de l’usuari
entrerius
:: dofí
:: dofí
Entrades: 3452
Membre des de: dv. set. 26, 2008 6:12 pm

Re: Multilingüisme

EntradaAutor: entrerius » dl. gen. 30, 2012 3:21 pm

ffm, el meu fill amb quasi 3 anys entén i parla el català per mi, entén l'àrab marroquí pel pare però el parla poc i comença a parlotejar el castellà suposo de la TV i escola.
Mai hi he vist cap problema :ok:
Avatar de l’usuari
Xana
:: tortuga
:: tortuga
Entrades: 341
Membre des de: dv. feb. 12, 2010 9:04 am

Re: Multilingüisme

EntradaAutor: Xana » dl. gen. 30, 2012 4:00 pm

doncs jo tampoc no tinc experiència de primera mà, però si tinc uns bons amics que tenen una familia d'allò més internacional neu:-D :

El pare és franco-americà, i parla francès amb els nens
La mare és sueca, i els hi parla en suec...
Els pares, entre ells, parlen anglès.

Doncs bé, els nens (nascuts a Suècia però que ara viuen a França i ja són grandets - 11 i 9): parlen francès amb el pare i a fora de casa, suec amb la mare i la família materna.... i anglès entre ells, com fan els pares!! :ok:

Si que recordo que la mare estava una mica amoïnada que trigaven a començar a parlar, però avui en dia dóna gust sentir-los!
Imatge

Imatge
Avatar de l’usuari
Elidé
:: dofí
:: dofí
Entrades: 3386
Membre des de: dc. maig 02, 2007 10:00 pm
Ubicació: Cerdanyola del Vallès

Re: Multilingüisme

EntradaAutor: Elidé » dl. gen. 30, 2012 6:25 pm

L'Ada és sorda moderada-severa i a casa escolta tres llengües: jo li parlo en català, el seu pare en italià i entre nosaltres parlem en castellà perquè així és com ens vam conèixer. Vaig preguntar a les seves logopedes si això podria ser un problema i em van dir que trigaria una mica més a parlar però que a la llarga seria un bé per a ella, així que hem continuat en aquesta línia. De moment diu només tres o quatre paraules però dóna mostres d'entendre'ns en tots els idiomes.
Avatar de l’usuari
cuca1985
:: pantera
:: pantera
Entrades: 830
Membre des de: dj. jul. 28, 2011 2:16 am

Re: Multilingüisme

EntradaAutor: cuca1985 » dl. gen. 30, 2012 6:51 pm

Hola noies!
Tema molt encertat ;)
Nosaltres estem de 22 setmanes, i aquest tema ens l'hem plantejat. Estem vivint als estats units, però entre nosaltres parlem català, tenim amics q són espanyols però no catalans, i q per tant amb ells parlem castellà, i clar la nena a la guarderia quan hi vagi suposo q aprendrà l'anglès, i pensava si no seria molt embolic tant petita i amb 3 llengües... però m'alegra llegir q no :ok: gràcies per les vostres experiències!
Imatge

Imatge

Imatge
Avatar de l’usuari
Santandria
:: peixet
:: peixet
Entrades: 268
Membre des de: dg. abr. 20, 2008 8:31 pm

Re: Multilingüisme

EntradaAutor: Santandria » dl. gen. 30, 2012 9:03 pm

Jo no sé si us servirà la meva experiència...
Nosaltres a casa sempre hem parlat català entre nosaltres i català al peque. Les nostres famílies també parlen català i a l'escola bressol també... quina va ser la nostra siorpresa quan va començar a parlar en castellà i fent unes expressions ben complexes!! La gent (i nosaltres) se'n feia creus!! Al final vam deduir que seria de la tele. Jajaja vam pensar que si de mirar dibuixos havia après el castellà, que li podriem posar en anglès i dit i fet! Ara veu molts dibuixos en anglès (la majoria) i ja hi ha paraules que les diu en anglès: els colors, els números, basket, key, up, coin, supermarket, waterfalls,
Jo sempre he sentit a dir que quan escolten molts idiomes tarden més en parlar però que els aprenen tots. De fet, els cosins del santandrio tenen la mare alemana i amb ella parlen alemany, entre ells i amb el pare en català, castellà de l'escola, tele etc, i anglès de l'escola i cap problema!
ImatgeImatge
Avatar de l’usuari
tolinso
:: dinosaure
Entrades: 5961
Membre des de: dv. maig 09, 2008 9:41 pm
Ubicació: Philadelphia, EEUU

Re: Multilingüisme

EntradaAutor: tolinso » dl. gen. 30, 2012 9:25 pm

nosaltres tambe tenim tres llengues (jo catala, el pare castella, i la llengua ambiental es l'angles), i la Julia ens enten a tots i si s'esforca tambe els parla tots 3 (amb mes o menys dificultat), pero l'angles evidentment es la seva llengua, i es la que utilitza habitualment, pero les altres dues les ha apres de forma ben natural.
De totes maneres, el que exposes tu, es un pel diferent, perque tu dius que ets "responsable" de dues llengues. Aixo no se com ho faras. Jo optaria per tu parlar una llengua, i fer que l'altra l'aprengues o hi estigues en contacte a traves d'altres mitjans: tele? musica? llegir-li llibres? Tothom diu que el millor es centrar-te en una llengua per no crear embolics a la criatura. Nosaltres no ho hem fet massa be, perque si que cada un li parla la seva llengua, pero entre nosaltres parlem bastant xapurrejat, i quan estem amb amics americans sempre li parlem angles. I jo crec que potser es per aixo que ella no s'esforca a parlar-nos en els nostres idiomes. Tenim uns amics (mare alemanya, pare frances, i viuen aqui als EEUU), que als nens nomes utilitzen cadascu la seva llengua, i ells els responen molt mes amb la llengua que toca.
L'altra cosa a tenir en compte crec que es el taranna del nen. La Julia no calla mai, xerra sense parar, i clar, aixo fa que parli mes en angles (pq no te "temps" de parar i pensar el que vol dir en l'altra llengua) jajaja. En canvi, nens menys parladors, tenen mes tendencia a parlar la llengua de l'interlocutor :ok:
Avatar de l’usuari
gateta10
:: peixet
:: peixet
Entrades: 292
Membre des de: dg. set. 27, 2009 1:58 pm

Re: Multilingüisme

EntradaAutor: gateta10 » dt. gen. 31, 2012 12:27 am

He vist el vostre missatge per casualitat i m'agrada molt aquest tema!
Heu de parlar amb el nen/a la vostra llengua, per a ser un bon model de parla per ell. Si sou bilingües, bé, podeu parlar tots dos, tot i que un sempre tira més que l'altre. O bé es poden fer servir segons el context , potser el català està més arrelat en vosaltres i sense voler-ho el vinculeu a situacions/conversa més íntimes, i amb el castellà o l'dioma que sigui no us passa el mateix.
De l'ambiental no el podeu controlar, ja l'aprendrà el vostre petitó sense esforç... així que els vostres nens tindran la sort d' aprendre 2-3-4 idiomes tal i com esteu comprovant moltes de vosaltres, a la perfecció.
No us amonieu si barrejen al principi o apliquen l'organització sintàctica erròniament, és molt normal i no cal corregir-los a cada errada!
Aprofiteu la vostra situació noies! El meu hipòtetic-fill amb sort parlarà anglés si em toca la loteria i puc pagar escola bilingüe :content:
Només RA. Ara ovodonació / ADE vivint a l'estranger.
Avatar de l’usuari
hiolambda
:: pantera
:: pantera
Entrades: 850
Membre des de: dc. oct. 29, 2008 8:05 pm
Ubicació: Lleida

Re: Multilingüisme

EntradaAutor: hiolambda » dt. gen. 31, 2012 9:11 am

Santandria ha escrit:Jo no sé si us servirà la meva experiència...
Nosaltres a casa sempre hem parlat català entre nosaltres i català al peque. Les nostres famílies també parlen català i a l'escola bressol també... quina va ser la nostra siorpresa quan va començar a parlar en castellà i fent unes expressions ben complexes!! La gent (i nosaltres) se'n feia creus!! Al final vam deduir que seria de la tele. Jajaja vam pensar que si de mirar dibuixos havia après el castellà, que li podriem posar en anglès i dit i fet! Ara veu molts dibuixos en anglès (la majoria) i ja hi ha paraules que les diu en anglès: els colors, els números, basket, key, up, coin, supermarket, waterfalls,
Jo sempre he sentit a dir que quan escolten molts idiomes tarden més en parlar però que els aprenen tots. De fet, els cosins del santandrio tenen la mare alemana i amb ella parlen alemany, entre ells i amb el pare en català, castellà de l'escola, tele etc, i anglès de l'escola i cap problema!


Ala què xulo Santandria!!! El Pau parla català i una mica de castellà pels meus sogres i una mica el meu pare... Però m'ha semblat molt interessant això que dius de què aprengui anglès ficant-li dibuixos amb anglès. És que mira, si no pots amb el teu enemic (la tele...) uneix-te a ell, no?

Amb quina edat més o menys ho vas començar a fer això?
Hiolambda
http://aquihodeixodit.blogspot.com.es/

Imatge

Imatge

Gairebé 1000 dies alletant als meus petits!!!
Avatar de l’usuari
ffm
:: pantera
:: pantera
Entrades: 817
Membre des de: dc. set. 19, 2007 10:51 am

Re: Multilingüisme

EntradaAutor: ffm » dt. gen. 31, 2012 12:02 pm

Gràcies pels vostres comentaris, noies!!!

Nosaltres tenim la part pràctica molt clara, però el que no sé és que puc esperar: a la meva filla (té 14 mesos) jo li parlo sempre en català i el meu marit en alemany (una persona = una llengua), però és que l'alemany és molt dominant (vivim a Alemanya, així que el sent a la llar, el parlem el meu marit i jo entre nosaltres...), així que no sé fins a quin punt parlarà el català (que l'enten, ja ho veig ara). Però clar, si penso en l'espanyol... no el sent enlloc, excepte en les poques vegades que li posem dibuixos (que ja intentem que sigui sempre en espanyol). I és que encara que jo senti l'espanyol també com la meva llengua i em sabria molt greu que no la parlés, la nostra llengua (la d'ella i meva) és el català i per mi seria molt forc,at barrejar-hi el castellà...

Bé, suposo que la solució als meus dubtes me la donarà només el temps, però trobo molt interessant llegir altres experiències!! :ok:
Avatar de l’usuari
Santandria
:: peixet
:: peixet
Entrades: 268
Membre des de: dg. abr. 20, 2008 8:31 pm

Re: Multilingüisme

EntradaAutor: Santandria » dt. gen. 31, 2012 5:13 pm

hiolambda ha escrit:
Santandria ha escrit:Jo no sé si us servirà la meva experiència...
Nosaltres a casa sempre hem parlat català entre nosaltres i català al peque. Les nostres famílies també parlen català i a l'escola bressol també... quina va ser la nostra siorpresa quan va començar a parlar en castellà i fent unes expressions ben complexes!! La gent (i nosaltres) se'n feia creus!! Al final vam deduir que seria de la tele. Jajaja vam pensar que si de mirar dibuixos havia après el castellà, que li podriem posar en anglès i dit i fet! Ara veu molts dibuixos en anglès (la majoria) i ja hi ha paraules que les diu en anglès: els colors, els números, basket, key, up, coin, supermarket, waterfalls,
Jo sempre he sentit a dir que quan escolten molts idiomes tarden més en parlar però que els aprenen tots. De fet, els cosins del santandrio tenen la mare alemana i amb ella parlen alemany, entre ells i amb el pare en català, castellà de l'escola, tele etc, i anglès de l'escola i cap problema!


Ala què xulo Santandria!!! El Pau parla català i una mica de castellà pels meus sogres i una mica el meu pare... Però m'ha semblat molt interessant això que dius de què aprengui anglès ficant-li dibuixos amb anglès. És que mira, si no pots amb el teu enemic (la tele...) uneix-te a ell, no?

Amb quina edat més o menys ho vas començar a fer això?


Alguna vegada en anglès li haviem posat sempre, però com a norma a partir d'aquest estiu (2,5 anys) perquè gairebé només parlava castellà i vam decidir que els dibuixos o en català o en anglès.
ImatgeImatge

Torna a “El desenvolupament psico-motriu”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 1 visitant

Membre de l'AMIC Control OJD Nielsen Hosting i Dominis.cat a CAT1.NET

Actualitat ::